PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica 2004-06-74-1521 NN 74/2004

• 1. Ugovorima je uređena suradnja Štedionice i šest banaka na način da će banke preko svojih poslovnica aktivno pružati informacije o stambenoj štednji Štedionice i preuzimati zahtjeve za sklapanje ugovora o stambenoj štednji, koje će zatim proslijediti Štedionici na obradu. S obzirom na sadržaj utvrđeno je da je riječ o tipskim ugovorima, koji s aspekta zaštite tržišnog natjecanja sadrže neznatne razlike.


Stranica NN 74/2004

• 2. U točki 2.2. ugovora banke potpisnice obvezale su se da će za trajanja tog ugovornog odnosa na području stambene štednje prodavati isključivo proizvode Štedionice i da ne mogu poslove iz ugovora obavljati za bilo koju drugu stambenu štedionicu.


Stranica NN 74/2004

• 3. U točki 9.1. ugovora (u ugovoru s Centar bankom d.d. u točki 8.) Štedionica se između ostalog obvezala da neće ni nakon završetka suradnje po ugovorima strankama do kojih je došla preko tih banaka, nastojati prodati financijske usluge ili proizvode osiguranja.


Stranica NN 74/2004

• 4. U točki 8. ugovora banke (osim Centar banke d.d.) obvezale su se primati uplate u korist Štedionice bez naknade, odnosno u slučaju Volksbank d.d. uz fiksnu naknadu u iznosu od 3,00 kn po uplati.


Internet NN 74/2004
• 6. Ugovori su vertikalni sporazumi s obzirom na to da banke imaju ulogu distributera proizvoda stambene štednje, za što im Štedionica plaća naknadu. Štedionica i banke potpisnice ugovora u tom smislu djeluju na različitoj razini proizvodnje, jer je stambena štednja specifičan proizvod koji u skladu sa Zakonom o stambenoj štednji i državnom poticanju stambene štednje (»Narodne novine«, br. 109/1997., 76/1999. i 10/2001.) mogu prodavati samo stambene štedionice, pa se banke ne mogu smatrati konkurentima stambenim štedionicama.

Internet stranice NN 74/2004
• U ispitnom postupku također je izvršena analiza mjerodavnog tržišta i distributivne mreže, te je utvrđeno sljedeće:

Internet stranice NN 74/2004 • 1. Kao mjerodavno tržište određeno je tržište stambene štednje kod stambenih štedionica na području Republike Hrvatske, na kojem posluju četiri stambene štedionice. Tržišni je udio Štedionice na mjerodavnom tržištu na dan 31. prosinca 2003. iznosio 15,13%.
Internet stranice NN 74/2004 • 2. Analizom tržišta univerzalnog bankarstva Republike Hrvatske s obzirom na primljene depozite i izdane kredite i ukupnu aktivu banaka potpisnica ugovora utvrđeno je da ni jedna od banaka potpisnica Ugovora pojedinačno niti sve zajedno nemaju vladajući položaj na navedenom tržištu.
Internet stranice NN 74/2004 • 3. Distributivnu mrežu Štedionice čine njezini uredi u 18 gradova, što je znatno manje od distributivne mreže ostalih stambenih štedionica. Naime, ostale tri stambene štedionice vlasnički su povezane s bankama sa sjedištem u Republici Hrvatskoj, te su na tržištu prisutne preko poslovnica tih banaka, tako da su Ugovori način proširenja distributivne mreže Štedionice, čime se unaprjeđuju pružanje i distribucija usluga i pridonosi se koristima korisnika usluga Štedionice.
Internet stranice NN 74/2004 • 4. Štedionica i banke potpisnice ugovora djeluju na osjetljivim tržištima koja imaju velik utjecaj na ostala tržišta i gospodarstvo u cijelosti i koja su regulirana posebnim propisima s velikim zaprekama ulaska, te na kojima sudjeluje ograničen broj sudionika velike financijske moći.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 74/2004 • Pravni temelj za ocjenu ugovora čini članak 40. Zakona o bankama (»Narodne novine«, br. 84/2002.), točke 2. i 3. Odluke, članci 9., 10., 11. i 12. Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja (»Narodne novine«, br. 122/2003. – u nastavku teksta: Zakon) i Uredba o skupnom izuzeću sporazuma između poduzetnika koji ne djeluju na istoj razini proizvodnje, odnosno distribucije (»Narodne novine«, br. 51/2004. – u nastavku teksta: Uredba).
Informacije NN 74/2004 • Promatrani sa stajališta zaštite tržišnog natjecanja, ugovori sadrže odredbe kojima se ograničava sloboda tržišnog natjecanja, zbog čega su ocijenjeni zabranjenima u smislu članka 9. Zakona i točke 2.1. i 2.2. Odluke. Ograničavajućima su ocijenjene sljedeće odredbe:
Poslovne stranice NN 74/2004 • Odredba točke 2.2. ugovora sadrži obvezu nenatjecanja jer se njome banke potpisnice obvezuju da će za trajanja tog ugovornog odnosa na području stambene štednje prodavati isključivo proizvode Štedionice i da ne mogu poslove iz ugovora obavljati za bilo
Pregledi NN 74/2004 • Odredba točke 9.1. ugovora (u ugovoru s Centar bankom d.d. odredba točke 8.) također sadrži obvezu nenatjecanja, jer se Štedionica obvezala da neće strankama do kojih je došla na temelju ugovora nastojati prodati financijske usluge ili proizvode osiguranja. Prema važećem Zakonu o stambenoj štednji i državnom poticanju stambene štednje (»Narodne novine«, br. 109/1997., 76/1999. i 10/2001.) stambene štedionice ne mogu prodavati druge financijske usluge ili proizvode osiguranja, osim poslova stambene štednje, pa ova odredba, iako po svom sadržaju ograničavajuća, trenutačno nema utjecaja na slobodu tržišnog natjecanja. Međutim, eventualnom izmjenom Zakona o stambenoj štednji i državnom poticanju stambene štednje kojom bi se proširio krug usluga koje može pružati stambena štedionica, ova bi odredba mogla ograničiti slobodu tržišnog natjecanja.
Besplatno NN 74/2004 • Odredba točke 8. ugovora (osim ugovora s Centar bankom d.d.) ograničava slobodu tržišnog natjecanja jer se njome banke obvezuju da će primati uplate u korist Štedionice bez naknade, odnosno u slučaju Volksbank d.d. uz fiksnu naknadu u iznosu od 3,00 kn po uplati, čime se izravno utvrđuju naknade, što točka 2.2. Odluke zabranjuje.
Glasnik NN 74/2004 • Odredbe točke 2.2., točke 8. (osim ugovora s Centar bankom d.d.) i točke 9.1. (8.1. kod Centar banke d.d.), kao i činjenica da su ugovori sklopljeni na neodređeno vrijeme, promatrane u ukupnosti svog djelovanja imaju za posljedicu sprječavanje, ograničavanje i narušavanje tržišnog natjecanja na mjerodavnom tržištu stambene štednje kod stambenih štedionica, jer se njima izravno utvrđuju naknade, ograničava ili nadzire obujam pružanja usluga i tržište, dijele tržišta sprječavanjem ili ograničavanjem banaka i stambenih štedionica u prodaji usluga, te se ograničavaju banke u izboru tržišta i uvjeta poslovanja.
Propis NN 74/2004 • U ispitnom je postupku utvrđeno da, kada se poništi odredba točke 2.2. ugovora, ostatak ugovora čini cjelinu koja može samostalno funkcionirati, ali da s obzirom na ostale ograničavajuće odredbe može ostati na snazi samo ako mu se dodijeli izuzeće od primjene točke 2.1. i 2.2. Odluke. Budući da je u ispitnom postupku utvrđeno:
Propis NN 74/2004 • da ugovori sadrže ograničenja radi unaprjeđenja pružanja i distribucije usluga;
Propis NN 74/2004 • da ugovori pridonose koristima korisnika bankovnih usluga;
Propis NN 74/2004 • da se bankama potpisnicama ugovora ne nameću ograničenja koja nisu nužna za ostvarivanje tih ciljeva (osim odredbe točke 2.2., koja je ništava i briše se iz ugovora);
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 34/08, Broj 74/09, Broj 154/04, Broj 16/08, Broj 84/98, Broj 79/06


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled