PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 2000-02-20-285 NN 20/2000

• 3. Ništa u ovom članku ne ovlašćuje države ugovornice Konvencije Međunarodne organizacije rada od 1948. godine o slobodi sindikalnog udruživanja i zaštiti prava na udruživanje da poduzmu zakonodavne mjere koje bi bile na štetu jamstva iz te Konvencije ili da primijene zakone na način koji bi bio na štetu jamstva iz te Konvencije ili da primijene zakone na način koji bi bio na štetu tih jamstava.«


Propis NN 20/2000

• Spomenute odredbe međunarodnog prava dio su unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske i po svojoj su pravnoj snazi iznad zakona u smislu odredbe članka 134. Ustava. Iz njihovog sadržaja, u bitnome proizlazi da se sindikalna prava, pa i pravo na štrajk, mogu ograničiti samo zakonom radi interesa državne sigurnosti ili javnog reda i mira, radi sprječavanja nereda i zločina, radi zaštite zdravlja ili morala, ili radi zaštite prava i sloboda drugih, uz istovremenu nemogućnost da se poduzimaju i zakonodavne mjere koje bi bile na štetu jamstva iz Konvencije Međunarodne organizacije rada iz 1948. (Konvencija br. 87.), o slobodi sindikalnog udruživanja i zaštiti prava na udruživanja te Konvencije Međunarodne organizacije rada iz 1949. (Konvencija br. 98.) o primjeni principa prava organiziranja i kolektivnih pregovora, a potrebno je osigurati ostvarivanje prava na štrajk u skladu sa zakonima uz mogućnost zakonskog ograničenja za oružane snage, redarstvo i državnu upravu.


Propis NN 20/2000

• Nesuglasnost odredaba članka 26. Zakona o osnutku Hrvatske kontrole zračne plovidbe s navedenim odredbama međunarodnog prava, predstavlja povredu načela vladavine prava iz članka 3. Ustava, kao temeljne vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske.


Propis NN 20/2000

• Zbog svega navedenog osporena odredba članka 26. citiranog Zakona nije u skladu s odredbama članaka 3., 14., 16 i 60. Ustava Republike Hrvatske.


Propis NN 20/2000
• Stoga je temeljem odredbe članka 53. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99) odlučeno kao u izreci.

Propis NN 20/2000
• I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredaba članka 25. stavaka 2., 3., 4. i 5. Zakona o javnom priopćavanju (»Narodne novine«, br. 83/96; ispr. »Narodne novine«, br. 143/98, nastavno: Zakon) te se navedene odredbe ukidaju.

Propis NN 20/2000 • II. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe članka 25. stavka 1. Zakona.
Propis NN 20/2000 • Prijedlogom za pokretanje postupka osporena je ustavnost odredaba članka 25. u izreci navedenog Zakona.
Propis NN 20/2000 • Prema tim odredbama (stavak 1.) sporovi o naknadi štete rješavaju se po hitnom postupku, pri čemu se (stavak 2.) prvo ročište za glavnu raspravu mora održati u roku od osam dana od dana kad je tužba primljena u sudu, (stavak 3.) o žalbi protiv odluke suda prvoga stupnja sud drugoga stupnja dužan je donijeti odluku u roku od trideset dana od dana primitka žalbe. U žalbi (stavak 4.) protiv presude donesene u prvostupanjskom postupku mogu se iznositi nove činjenice i predlagati novi dokazi samo ako žalitelj učini vjerojatnim da ih bez svoje krivnje nije mogao iznijeti, odnosno predložiti do zaključenja glavne rasprave, s tim (stavak 5.) da predsjednik vijeća suda prvoga stupnja prema potrebi će, sam ili na zahtjev suca izvjestitelja suda drugoga stupnja, provesti izviđaj radi provjere istinitosti navoda žalitelja iz navedenog stavka 4.
Propis NN 20/2000 • Navedene odredbe nalaze se u Zakonu pod naslovom: »Odgovornost za štetu«, pri čemu je šteta (članak 22.) određena kao umanjenje nečije imovine ili sprečavanje njezina povećanja (materijalna šteta) te nanošenje drugome fizičkoga ili psihičkoga bola ili straha (nematerijalna šteta), s tim da je nematerijalnu štetu dužan naknaditi nakladnik koji informacijom o osobnom ili obiteljskom životu, ili nekom drugom informacijom objavljenom u javnome glasilu povrijedi privatnost, dostojanstvo, ugled, čast ili koje drugo Ustavom ili zakonom zaštićeno pravo osobe.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 20/2000 • Predlagatelj pobliže ukazuje da sličnu razradu hitnog postupka hrvatski pravni sustav ne propisuje ni za jednu drugu vrstu sporova, a svoje tvrdnje potkrijepljuje usporedbom s parnicama iz radnih odnosa i parnicama zbog smetanja posjeda, kod kojih se sud obvezuje na potrebu hitnog rješavanja prema prirodi svakoga pojedinog slučaja (članak 440. Zakona o parničnom postupku, »Narodne novine«, br. 53/91, 91/92, 112/99). Dalje se ukazuje da se u drugim sporovima hitnost osigurava skraćivanjem rokova u kojima stranke mogu poduzeti pojedine parnične radnje, dok se u osporenom članku obvezuje drugostupanjski sud da o žalbi odluči u propisanom roku od 30 dana od dana primitka žalbe. Osim toga, stavkom 4. osporenog članka ne dopušta se iznošenje novih činjenica i predlaganje novih dokaza u žalbi, osim ako žalitelj učini vjerojatnim da ih bez svoje krivnje nije mogao iznijeti, odnosno predložiti do zaključenja glavne rasprave.
Propis NN 20/2000 • Osporene odredbe osporavaju se sa stajališta odredaba članaka 3., 14. stavka 2. i 38. stavaka 1. i 3. Ustava. Prema odredbi članka 3. vladavina prava spada - pored ostalih - u najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske. Prema članku 14. stavku 2. svi su pred zakonom jednaki. Prema članku 38. stavku 1. jamči se sloboda mišljenja i izražavanja misli, a prema njegovu stavku 3. zabranjuje se cenzura i novinari imaju pravo na slobodu izvještavanja i pristupa informaciji.
Propis NN 20/2000 • U prijedlogu se navodi da vladavina prava iz članka 3. podrazumijeva da se sudski postupci neće urediti tako da se jedna ili obje stranke u nekom postupku dovode u položaj teži od onoga što ga imaju stranke, ili jedna od stranaka, u drugim sudskim postupcima, a da je tuženicima u sporovima radi naknade štete uzrokovane objavljenom informacijom, u usporedbi s tuženicima u sporovima drugih vrsta, otežana pa i onemogućena zaštita njihovih prava i interesa. Njima, primjerice, nije ostavljen ni minimalni rok od osam dana od primitka poziva, koliko se sukladno članku 286. stavku 1. Zakona o parničnom postupku omogućuje strankama: »Pripremno ročište treba odrediti tako da strankama ostane dovoljno vremena za pripremu, a najmanje osam dana od primitka poziva.« Zatim, u žalbi ne mogu iznositi nove činjenice i predlagati nove dokaze, što je u sporovima druge vrste dopušteno, a osim toga - drži predlagatelj - iznimno kratki rok za odlučivanje drugostupanjskog suda o žalbi ne jamči da će žalba biti razmotrena s potrebnom pozornošću.
Propis NN 20/2000 • Ovakvom regulacijom, smatra predlagatelj, vrijeđa se i načelo jednakosti svih pred zakonom iz odredbe članka 14. stavka 2. Ustava, a osobito ako se uzme u obzir da osporene odredbe, u stvari, privilegiraju jednu društvenu skupinu, državne dužnosnike i političare. Prijedlogom se ta tvrdnja obrazlaže činjenicom da tužbe zbog naknade štete zbog psihičkih bolova uzrokovanih povredom privatnosti, dostojanstva, ugleda i časti u otprilike 90% slučajeva podnose tzv. javne osobe, a tek iznimno anonimni građani.
Propis NN 20/2000 • Što se tiče odredaba članka 38. Ustava, prava što iz njih proizlaze, prema prijedlogu, mogu se ograničiti samo zakonom i to da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje, a ova se ustavna odredba povezuje i s člankom 10. stavkom 2. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda na način da iz te odredbe slijedi kako ostvarivanje slobode izražavanja može biti podvrgnuto formalnostima, uvjetima, ograničenjima ili kaznama propisanim zakonom, koji su u demokratskom društvu neophodni. Nije, dakle, dovoljno da se neko ograničenje ili kazna mogu ocijeniti »korisnim«, »osnovanim« ili »poželjnim«, nužno je, smatra predlagatelj, da postoji »urgentna« društvena potreba za nekim ograničenjem ili kaznom. Ograničenje ili kazna mora, dakako, biti razmjerna legitimnosti cilja koji se štiti, a razlozi koji opravdavaju ograničenje ili kaznu moraju biti važni i dostatni.
Propis NN 20/2000 • Tijekom postupka predmet je bio dostavljen na odgovor Hrvatskom državnom saboru te je od Ministarstva pravosuđa zatraženo stručno mišljenje u povodu prijedloga.
Propis NN 20/2000 • Sabor je odgovorio da je predmet upućen Odboru za Ustav, Poslovnik i politički sustav Zastupničkog doma Sabora, a Ministarstvo pravosuđa, te zasebno i Uprava za građansko pravo, odgovorili su Sudu.
Propis NN 20/2000 • Ministarstvo je na upit o primjeni članka 25. Zakona obavijestilo Sud da je kod općinskih sudova u Republici, počev od 1991. pa do kraja 1998., zaprimljeno ukupno 720 predmeta u primjeni osporene odredbe. Uprava za građansko pravo Ministarstva pravosuđa u bitnom iznijela je stajalište da skraćivanje postupka, kakvo je propisano osporenom odredbom, dovodi do veće pravne sigurnosti ne samo za tužitelja već jednako tako i za tuženika, te da osporeni članak nije nesuglasan Ustavu.
Propis NN 20/2000 • Ustavni sud prihvatio je prijedlog za pokretanje postupaka za ocjenu suglasnosti s Ustavom u pogledu odredaba stavaka 2., 3., 4. i 5. osporenog članka 25. Zakona, a nije prihvatio prijedlog za pokretanje postupka i za ukidanje stavka 1. tog članka. U izreci navedene odredbe ukinute su polazeći od sljedećih razloga:
Propis NN 20/2000 • Hitnost postupka, sama po sebi, nije protivna Ustavu jer teži brzom i učinkovitom pružanju pravne zaštite. No, postupovne odredbe svakog pravno uređenog postupka usmjerene su u pravcu zaštite različitih, katkada i međusobno oprečnih legitimnih interesa. One trebaju ostvariti mogućnost za brzu i ekonomičnu pravnu zaštitu radi stabilnosti i funkcioniranja pravnog poretka. One, istodobno, moraju osigurati zaštitu i drugih legitimnih interesa: utvrđivanje istine i zakonito odlučivanje, te pružiti jamstvo strankama na jednakost u postupku i pošteno suđenje. Jasno je da ove odredbe i zaštitna dobra koja se njima ostvaruju stoje, ili mogu stajati u određenoj suprotnosti, pa je potrebno njihovo pažljivo odmjeravanje i uravnoteženje da bi postupovni sustav u svojoj ukupnosti bio usklađen. Zbog toga svaki zahvat u procesnu građu - u pravcu ubrzavanja postupka ili iz drugih razloga - mora biti pažljivo odabran.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 77/08, Broj 117/08, Broj 88/09, Broj 118/99, Broj 74/99, Broj 68/05


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled