PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica 2003-09-152-2208 NN 152/2003

• Ukoliko kandidata za zastupnika nacionalnih manjina i njegovog zamjenika predlažu birači, za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti 100 potpisa birača.«


Stranica NN 152/2003

• Pravo predlaganja stranačkih lista za izbor zastupnika u Sabor imaju sve političke stranke registrirane u Republici Hrvatskoj na dan objave odluke o raspisivanju izbora u »Narodnim novinama«.


Stranica NN 152/2003

• Listu za izbor zastupnika u Sabor može samostalno predložiti jedna politička stranka, te dvije ili više političkih stranaka (koalicijska lista).


Stranica NN 152/2003

• Političke stranke samostalno utvrđuju svoje stranačke liste i redoslijed na njima istaknutih kandidata, na način predviđen statutom političke stranke, odnosno u skladu s posebnim statutarnim odlukama.


Internet NN 152/2003
• Birači predlažu kandidacijske liste na temelju pravovaljano prikupljenih potpisa.

Internet stranice NN 152/2003
• Za pravovaljanost prijedloga liste izborne jedinice za izbor zastupnika u Sabor potrebno je prikupiti najmanje 500 potpisa birača.«

Internet stranice NN 152/2003 • 2. Razloge zbog kojih navedene zakonske odredbe smatra nesuglasnim Ustavu predlagatelj nalazi u njihovoj suprotnosti odredbi članka 14. stavka 2. Ustava, kojom je zajamčena jednakost svih pred zakonom. Predlagatelj navodi da osporene zakonske odredbe nejednako uređuju položaj građana u postupku kandidiranja ovisno o tomu jesu li ili nisu članovi političkih stranaka.
Internet stranice NN 152/2003 • Svoje navode obrazlaže pravom političkih stranaka da, u skladu sa zakonom, predlažu kandidacijske liste za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, a da pritom nemaju obvezu prikupiti određeni broj potpisa birača. Za razliku od političkih stranaka, birači koji predlažu neovisnu kandidacijsku listu za izbor zastupnika u Hrvatski sabor dužni su prikupiti određen broj potpisa birača, jer bi bez prikupljenih potpisa birača njihova kandidacijska lista bila pravno nevaljana.
Internet stranice NN 152/2003 • Predlagatelj smatra da građani (birači) koji žele predložiti neovisnu kandidacijsku listu nisu stoga u zakonski jednakom položaju u odnosu prema građanima (biračima) organiziranima u političku stranku koji su »evidentno povlašteni«. Osim »što građani organizirani u političku stranku ne moraju uz prijedlog stranačke liste priložiti i potpise birača radi pravovaljanosti liste«, predlagatelj navodi da se nejednakost građana koji žele predložiti neovisnu listu u odnosu na političke stranke očituje i u sljedećoj činjenici: prema članku 6. Zakona o političkim strankama (»Narodne novine«, broj 76/93, 111/96, 164/98, 36/01), za osnivanje jedne političke stranke dovoljno je 100 punoljetnih, poslovno sposobnih hrvatskih državljana, dok prema članku 20. Zakona o izborima zastupnika u Hrvatski sabor birači moraju prikupiti najmanje 500 potpisa birača da bi njihova neovisna kandidacijska lista bila pravovaljana. Iz toga predlagatelj zaključuje da je »potreban znatno manji broj građana organiziranih u političku stranku radi isticanja kandidatske liste nego kada je riječ o isticanju nezavisne ili neovisne kandidatske liste«.
Internet stranice NN 152/2003 • Od Ustavnog suda Republike Hrvatske predlagatelj traži ukidanje navedenih zakonskih odredbi te predlaže da se one izmijene na način da i političke stranke pri predlaganju stranačkih kandidacijskih lista za izbor zastupnika u Hrvatski sabor budu zakonom obvezane na prikupljanje određenog broja potpisa birača.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 152/2003 • 3. U članku 45. stavku 1. Ustava propisano je da biračko pravo, opće i jednako, imaju svi hrvatski državljani s navršenih 18 godina u skladu sa zakonom te da se biračko pravo ostvaruje na neposrednim izborima tajnim glasovanjem.
Informacije NN 152/2003 • U članku 15. stavku 3. Ustava propisano je da se zakonom može, pored općeg biračkog prava, pripadnicima nacionalnih manjina osigurati posebno pravo da biraju svoje zastupnike u Hrvatski sabor.
Poslovne stranice NN 152/2003 • Sukladno navedenim ustavnim odredbama, Hrvatski sabor donio je zakon kojim je uredio izborni postupak te način ostvarivanja i zaštite biračkog prava hrvatskih državljana u neposrednim izborima za zastupnike u Hrvatski sabor.
Pregledi NN 152/2003 • 4. Prema mjerodavnim odredbama Zakona o izborima, pravo predlaganja kandidacijskih lista odnosno kandidata za zastupnike u Hrvatski sabor imaju političke stranke i birači (u izborima za zastupnike iz redova pripadnika nacionalnih manjina i udruge nacionalnih manjina).
Besplatno NN 152/2003 • Političke stranke su ovlaštene predlagati kandidacijske liste samostalno ili u koaliciji s drugim političkim strankama, a birači su ovlašteni predlagati kandidacijske liste na temelju pravovaljano prikupljenih potpisa.
Glasnik NN 152/2003 • Radi se, prema tome, o dva različita izborna subjekta koji su zakonom ovlašteni predlagati kandidacijske liste na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor.
Propis NN 152/2003 • To su, s jedne strane, političke stranke, čiji se pravni položaj, uvjeti, način i postupak za osnivanje, registriranje, prestanak i financiranje uređuju Zakonom o političkim strankama. U članku 1. stavku 1. Zakona o političkim strankama propisano je da su političke stranke svojim slobodnim osnivanjem izraz demokratskog višestranačkog sustava kao najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske. Zbog svoje ustavne zadaće u razvoju demokratskog višestranačkog sustava, političke stranke su zakonom ovlašteni subjekti izbornih postupaka za sva predstavnička tijela u zemlji.
Propis NN 152/2003 • Političke stranke su pravne osobe, a pravnu osobnost stječu upisom u registar političkih stranaka koji vodi nadležno ministarstvo. Stoga je pogrešna postavka predlagatelja da stranačke kandidacijske liste predlažu »građani organizirani u političku stranku«. Ovlašteni predlagatelj stranačke kandidacijske liste uvijek je i samo politička stranka kao pravna osoba koja je u izbornom postupku zaseban i jedinstven izborni subjekt, neovisno o broju osoba koji je bio potreban za njezino osnivanje i neovisno o broju njezinih članova u vrijeme provedbe izbora.
Propis NN 152/2003 • Iz tih je razloga neosnovan i navod predlagatelja da su »građani organizirani u političku stranku« povlašteni u odnosu na ostale birače zbog toga što je za osnivanje političke stranke potrebno samo 100 birača (punoljetnih i poslovno sposobnih hrvatskih državljana), dok je za predlaganje neovisne liste potrebno prikupiti 500 potpisa birača.
Propis NN 152/2003 • 5. Za razliku od političkih stranaka, birači se – kao pojedinci – radi isticanja kandidacijskih lista pojavljuju u skupini. Članak 21. stavak 4. Zakona o izborima propisuje da ukoliko listu predloži skupina birača njezin je naziv »neovisna lista«. Ta skupina nema pravnu osobnost, a stvara se ad hoc s isključivom svrhom jednokratnog sudjelovanja u izbornom natjecanju isticanjem svoje neovisne kandidacijske liste.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 142/04, Broj 122/08, Broj 77/98, Broj 105/09, Broj 34/02, Broj 134/08


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled