PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 1998-05-69-843 NN 69/1998

• Ustavni zakon za provedbu Ustava Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 34/92 - pročišćeni tekst, 91/92, 62/93, 50/94 i 105/95, 110/96) u odredbi članka 4. propisuje da se zakoni, drugi propisi i opći akti moraju uskladiti s Ustavom najkasnije do 31. prosinca 1997. godine.


Propis NN 69/1998

• Ova odredba Ustavnog zakona obvezivala je zakonodavca da cjelokupni mirovinski sustav, u koji spada i osporavani zakon, uskladi s Ustavom do 31. prosinca 1997. godine kao krajnjim rokom.


Propis NN 69/1998

• Zakonodavac nije, sukladno izričitoj odredbi Ustavnog zakona, uskladio u ovom slučaju zakonodavnu materiju iz područja mirovinskog osiguranja s Ustavom Republike Hrvatske.


Propis NN 69/1998

• Republika Hrvatska je u svoj pravni sustav preuzela i zakon o osnovnim pravima iz mirovinskog i invalidskog osiguranja ("Narodne novine", broj 53/91). Prema tom zakonu, kao i Zakonu o mirovinskom i invalidskom osiguranju, mirovine i druga novčana primanja redovito se usklađuju s kretanjem plaća svih zaposlenih u Republici Hrvatskoj. Ovi propisi bili su na snazi sve do 31. prosinca 1996. godine, tj. do stupanja na snagu Zakona o usklađivanju mirovina.


Propis NN 69/1998
• Nije u pravu Republički fond mirovinskog i invalidskog osiguranja radnika Hrvatske kada tvrdi da je o razdoblju i pravu umirovljenika na usklađivanje mirovina prije 1. veljače 1995. godine odlučeno rješenjem Ustavnog suda od 29. travnja 1997., broj: U-I

Propis NN 69/1998
• Naprotiv, kada je u osporenom Zakonu o usklađivanju to isto pitanje postalo, na osnovi podnijetih prijedloga za ocjenu ustavnosti predmetom rasprave i odlučivanja, Ustavni sud je ovlašten i dužan ocijeniti i utjecaj ustavnosti osporenog Zakona za to razdoblje.

Propis NN 69/1998 • Dakle, uredbe Vlade Republike Hrvatske o usklađivanju najviših iznosa mase sredstava za isplatu mirovina ("Narodne novine", broj 93/93 do 91/94) - nisu izričito ni prešutno stavile izvan snage spomenute propise o usklađivanju mirovina.
Propis NN 69/1998 • Mirovinski fond nije redovno usklađivao mirovine, pravdajući se ograničenjima iz navedenih Uredbi, odnosno nedostatkom sredstava. Tako je postupljeno prije, za vrijeme važenja, a i nakon prestanka važenja Uredbi.
Propis NN 69/1998 • Pri pokretanju postupka ocjene ustavnosti osporavanoga Zakona, Ustavni sud smatrao je upitnim da li okolnost što je Vlada Republike Hrvatske za izvjesno vrijeme ograničila masu sredstava za isplatu mirovina (ne dirajući pri tome propise o redovnom usklađivanju mirovina) znači da umirovljenici nemaju pravo, odnosno da su izgubili pravo na usklađivanje mirovina i za to razdoblje. Naime, Sud je osnovano posumnjao da je prestankom važenja Uredbi Vlade ostala neizvršena obveza nadležnih tijela da provedu usklađivanja (a zatim i iznađu način obeštećenja umirovljenika) za sve vrijeme dok su bili na snazi propisi o usklađivanju mirovina s kretanjima plaća svih zaposlenih u Republici Hrvatskoj što dovodi do povrede načela navedenih u članku 3. Ustava - kao vladavine prava i socijalne pravde.
Propis NN 69/1998 • Prilikom ocjene ustavnosti osporenog zakona Ustavni sud ne smatra upitnim ovlast zakonodavca da u skladu s Ustavom i na zakonima propisani način odredi novi sustav mirovinskog i invalidskog osiguranja. Međutim, u pogledu osporavanog Zakona zadire se u prava umirovljenika koji su umirovljeni po drugom sustavu obračuna mirovina, koji je bio cjelina s obzirom na obveze i prava umirovljenika i koji je bio na snazi za cijelo vrijeme važenja uredbi i odluka koje su ograničavale iznos mirovina te u tom kontekstu Ustavni sud utvrđuje neustavnim i odredbu članka 3. Zakona o usklađivanju.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 69/1998 • Ustavni sud također drži neupitnim pravo zakonodavca da razinu gospodarskih i socijalnih prava sadržanih u Ustavu (a koja nisu apsolutna) uređuje u skladu s gospodarskim mogućnostima države, ali korištenjem tog prava ne mogu biti dovedena u pitanje temeljna ustavna prava i načela (jednakost, socijalna pravda i vladavina prava).
Propis NN 69/1998 • Stoga Ustavni sud ocjenjuje osnovanim navode predlagatelja da je donošenjem osporavanog Zakona o usklađivanju zakonodavac privremeno stanje, nastalo ranije osporavanim uredbama Vlade Republike Hrvatske i odlukama Mirovinskog fonda, pretvorio u trajno s negativnim posljedicama na visinu mirovina, u prvom redu sadašnjih umirovljenika, bez mogućnosti ispravljanja štete koju su oni pretrpjeli ograničenjima iz ranije osporavanih uredbi i odluka. Pri tome je za donošenje odluke o suglasnosti osporenih odredbi sa Ustavom smatrao bitnim to što se zakonskim rješenjem iz osporavanog Zakona socijalni status umirovljenika izmijenio do takvih razmjera da upravo stoga dolazi do socijalne nejednakosti građana.
Propis NN 69/1998 • Upravo zbog toga su osporavane odredbe Zakona o usklađivanju suprotne temeljnim odredbama Ustava navedenim u članku 3. Ustava Republike Hrvatske, kao jamstva jednakosti, socijalne pravde i vladavine prava i članka 5. Ustava koji određuje da zakoni moraju biti suglasni s Ustavom.
Propis NN 69/1998 • Na održanoj javnoj raspravi o nalazu i mišljenju stalnog sudskog vještaka mr. Ivana Tkaleca nisu izneseni relevantni prigovori, dapače ocijenjen je kao korektan (pri čemu se ne mogu isključiti izvjesna odstupanja u brojčanom iskazu, ali ona nisu od bitnog značenja za donošenje ove odluke). Nalaz se temelji na podacima Državnog zavoda za statistiku objavljenim u "Mjesečnom statističkom izvješću", a u svezi sa obračunatim mirovinama na podacima Republičkog fonda mirovinskog i invalidskog osiguranja Republike Hrvatske objavljenim u "Narodnim novinama".
Propis NN 69/1998 • Sud smatra utvrđenim da je zbog stanja nastalog djelovanjem ranije osporavanih Uredbi Vlade Republike Hrvatske i Odluka Mirovinskog fonda u svezi s njima te nakontoga primjenom osporavanih odredbi Zakona o usklađivanju, koji je onemogućio ispravljanje takvog stanja, došlo do nesrazmjera u iznosima mirovina između umirovljenika umirovljenih do 31. prosinca 1994. i nakon toga, tako da uz iste plaće ovi umirovljenici imaju znatno veće mirovine od ostalih umirovljenika.
Propis NN 69/1998 • Na temelju podataka vještačkog nalaza, kao i ostalih činjenica utvrđenih tijekom ustavnosudskog postupka, Ustavni sud je zaključio da su se pokazale utemeljene sumnje navedene u rješenju o pokretanju postupka ocjene ustavnosti osporenog zakona. U tijeku ustavnosudskog postupka utvrđeno je da su mirovine od srpnja 1993. do prosinca 1997. rasle gotovo dvostruko manje od plaća.
Propis NN 69/1998 • Nadalje je utvrđeno da mirovine (prosječne) u 1997. iznose oko polovine prosječne plaće, što ukazuje da je standard umirovljenika upola niži od životnog standarda zaposlenih sa prosječom plaćom te da prema odredbama osporavanog Zakona nema mogućnosti njegova poboljšanja.
Propis NN 69/1998 • Ustavni sud je na temelju iznijetog utvrdio da je prestankom važenja Uredbi Vlade ostala neizvršena obveza nadležnih tijela da provedu usklađivanje mirovina za vrijeme dok su bili na snazi propisi o usklađivanju s kretanjem plaća svih zaposlenih u Republici Hrvatskoj, a što osporavane odredbe Zakona o usklađivanju nisu omogućile.
Propis NN 69/1998 • Stoga je Ustavni sud ocijenio da su naznačene odredbe osporenog Zakona suprotne načelima iz članaka 1., 3. , 5. i 14. stavak 2. Ustava Republike Hrvatske (Republika Hrvatska je socijalna država; Socijalna pravda je jedna od najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske; U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom; svi su pred zakonom jednaki).
Propis NN 69/1998 • Zato je temeljem članka 21. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 13/91) odlučeno kao u izreci.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 30/02, Broj 129/07, Broj 39/93, Broj 22/06, Broj 42/06, Broj 44/96


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled