PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2005-11-132-2452 NN 132/2005

• Agencija je analizirala i komparativnu praksu na području EU u djelatnosti opskrbe vodom, kao i primjenjivane tarifne sustave te je utvrđeno da su u najvećoj mjeri zastupljena dva tarifna sustava i to:


Stranica 2005-11-132-2452 NN 132/2005

• Pri tome velika većina primjenjivanih tarifnih sustava za obje ove kategorije uključuje fiksnu naknadu.


Stranica 2005-11-132-2452 NN 132/2005

• Najčešće primjenjivani tarifni sustavi na području EU su tarifni sustavi koji primjenjuju linearnu volumetrijsku tarifu. Unutar te kategorije tarifa većinom se primjenjuje sustav koji uključuje volumetrijsku stopu i fiksnu naknadu, kao što je to osobito slučaj u Austriji, Finskoj, Švedskoj, Njemačkoj, Poljskoj i Švicarskoj, a zastupljeni su i sustavi koji primjenjuju volumetrijsku stopu bez fiksne naknade. Tako primjerice u Mađarskoj većina poduzetnika koji obavljaju djelatnosti opskrbe vodom (njih 95%) primjenjuje linearnu volumetrijsku tarifu bez fiksne naknade. Rastuća razred tarifa koja predstavlja sustav gdje cijena vode po razredima potrošnje raste u skladu s potrošnjom upotrebljava se na području Belgije, Grčke, Italije, Španjolske i Portugala. Međutim tu treba naglasiti da je analiza komparativne prakse EZ-a pokazala da se u slučaju uporabe razred tarifa broj razreda kreće u rasponu od dva do maksimalno pet razreda i nigdje na području EU nije u uporabi tarifa s više od pet razreda.


Stranica 2005-11-132-2452 NN 132/2005

• II. Uvidom u detaljno provedenu ekonomsku i pravnu analizu u ovom predmetu, Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja je temeljem članka 34. i članka 35. stavak 1. točka 2. ZZTN-a, na 47. sjednici, održanoj 20. listopada 2005., ocijenilo da je, u konkretnom slučaju, nesporno dokazano da poduzetnik Ponikve d.o.o., kao prirodni monopolist u vladajućem položaju na mjerodavnom tržištu opskrbe vodom kućanstava putem vodovodne mreže i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda kućanstava na otoku Krku, u smislu članka 15. ZZTN-a, počevši od 12. studenog 2003. na dalje narušava tržišno natjecanje zlouporabom svog vladajućeg položaja na navedenom mjerodavnom tržištu izravnim nametanjem nepravednih prodajnih cijena i to temeljem:


Internet NN 132/2005
• a) Odluke o načinu plaćanja i visini cijene komunalnih usluga – pročišćeni tekst - 2004. godine, broj 45/s – 1/03, od 12. studenoga 2003., s primjenom počevši od 1. siječnja 2004. godine (»Službene novine« PGŽ, broj 34/03),

Internet stranice NN 132/2005
• b) Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o načinu plaćanja i visini cijene komunalnih usluga – pročišćeni tekst 2004. broj 45/s-1/03 (»Službene novine« PGŽ, broj 34/03), donesene temeljem odluke Skupštine društva broj 1-sl/1-04, od 26. siječnja 2004., koja je objavljena u »Službenim novinama« PGŽ, broj 8/04, s primjenom počevši od 1. ožujka 2004.,te

Internet stranice NN 132/2005 • c) Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o načinu plaćanja i visini cijene komunalnih usluga – pročišćeni tekst (»Službene novine« PGŽ, broj 34/03 do 22/04) donese donesene temeljem odluke Skupštine društva, broj 6/s -1/04, od 26. studenoga 2004., koja je objavljena u »Službenim novinam broj 45/04, s primjenom počevši od 1. siječnja 2005.
Internet stranice NN 132/2005 • Provedena ekonomska i pravna analiza u konkretnom predmetu nesporno je dokazala da poduzetnik Ponikve d.o.o. navedenim Odlukama, počevši od 12. studenog 2003. na dalje, diskriminira potrošače izravnim nametanjem nepravednih prodajnih cijena, sukladno članku 16. stavku 1. i stavku 2. točki 1. ZZTN-a. Rečenim Odlukama isti primjenjuje tarifu komunalnih usluga na području otoka Krka, kojom je podijelio kućanstva u 32 razreda, odnosno 32 kategorije potrošača, koji plaćaju različite cijene opskrbe vodom, odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda po prostornom metru ovisno od godišnje količine potrošene vode. Naime, u navedenoj tarifi nije određen linearan ili logičan odnos između potrošnje vode i cijene koja se za tu potrošnju plaća. Takvim tarifiranjem dovodi se pojedine potrošače u različitim kategorijama, ali i potrošače unutar pojedinih kategorija iz predmetnih Odluka u neravnopravan položaj u odnosu na druge. Rečene Odluke ne upućuju potrošače na racionalnu potrošnju vode ili potrošnju prema njihovim potrebama, već potrošači postižu veću financijsku korisnost kada vodu troše neracionalno, odnosno bespotrebno, jer u tom slučaju trošeći više vode plaćaju niži iznos naknade.
Internet stranice NN 132/2005 • Tablica 11. Komparativni prikaz tarifnih sustava u djelatnosti opskrbu vodom domaćinstava vodom na području EU
Internet stranice NN 132/2005 • (% od komunalnih društava [K] ili stanovništva [S] unutar pojedine kategorije)
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 132/2005 • god.jedinica mjereSTALNA NAKNADA (flat fee)LINEARNA VOLUMETRIJSKA TARIFARASTUĆA RAZRED TARIFAOPADAJUĆA RAZRED TARIFAuobičajen broj razreda
Informacije NN 132/2005 • Irska 2002 Sve naknade vezane uz potrošnju kućanstava naplaćuje se kroz porezni sustav od 1. siječnja 1997.
Poslovne stranice NN 132/2005 • S obzirom na utvrđeno, Vijeće je donijelo odluku da se poduzetniku Ponikve d.o.o.,u smislu članka 17. točka 3. ZZTN, naloži donošenje nove Odluke o načinu plaćanja i visini cijene komunalnih usluga ili donošenje nove Odluke o izmjenama i dopunama rečenih odluka, kojom će isti odrediti novu cijenu opskrbe vodom kućanstava putem vodovodne mreže i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda kućanstava na otoku Krku bez nametanja nepravednih prodajnih cijena. Poduzetnik Ponikve d.o.o. je obvezan izvršiti ovaj nalog bez odgode, a najkasnije u roku od tri (3) mjeseca od dana dostave ovoga rješenja.
Pregledi NN 132/2005 • U svezi s navedenim, poduzetnik Ponikve d.o.o. je dužan izraditi cjenik kojim će odrediti cijenu opskrbe vodom kućanstava putem vodovodne mreže i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda kućanstava na otoku Krku slobodnim odabirom modela tarifiranja, pod uvjetom da odabranim modelom tarifiranja ne nameće nepravedne prodajne cijene kojima bi doveo potrošače u nejednak položaj, odnosno osigura učinkovito funkcioniranje sustava opskrbe vodom i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda, te očuvanje vode kao vrlo važnog prirodnog resursa za Republiku Hrvatsku. Naime, komparativna analiza navedenog mjerodavnog tržišta u Republici Hrvatskoj i na području EU nesporno je dokazala, suprotno navodima poduzetnika Ponikve d.o.o., da je takvo tarifiranje, uz uvažavanje načela oskudnosti resursa vode i posebnog značaja vode, moguće postići. Svaka kombinacija u tarifiranju, kojom bi se fiksna naknada pokušala uključiti u volumetrijski iznos naknade, dovela bi do stavljanja u neravnopravni položaj jedinih potrošača u odnosu na druge, pa takva kombinacija u tarifiranju nije prihvaćena niti implementirana nigdje na području EU.
Besplatno NN 132/2005 • Vijeće je poduzetniku Ponikve d.o.o., u smislu članka 17. točka 2. ZZTN, zabranilo svako buduće postupanje, odnosno donošenje novih Odluka o načinu plaćanja i visini cijene komunalnih usluga, odnosno novih Odluka o izmjenama i dopunama važećih odluka kojima bi isti mogao dovesti potrošače u nejednak položaj određujući nepravedne prodajne cijene opskrbe vodom kućanstava putem vodovodne mreže i nepravedne cijene odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda kućanstava na otoku Krku.
Glasnik NN 132/2005 • Vijeće je ovakvu odluku donijelo uzimajući u obzir dvije važne činjenice. Stupanjem na snagu SSP (1. veljače 2005.) Republika Hrvatska se obvezala implementirati i odredbe direktive WFD (detaljnije opisano pod točkom I.1. i I.7. ovoga obrazloženja), pa je istu trebalo uzeti u obzir i u rješavanju ove upravne stvari. Direktiva WFD izražava načela oskudnosti resursa vode i posebnog značaja vode, načelo štednje, načelo zaštite okoliša i s ekonomske točke gledišta načelo punog pokrivanja troškova. Štednju vode treba poticati na svim razinama. Slijedom iznijetoga, direktiva WFD svojim načelima sugerira da tarifni sustavi moraju poticati štednju vode i održiv razvoj. Svaku dodatnu potrošnju treba dakle obeshrabrivati, što u konkretnom slučaju nije postignuto predmetnim cjenicima poduzetnika Ponikve d.o.o. Naprotiv isti su upućivali potrošače na nerazumnu i bespotrebnu potrošnju.
Propis NN 132/2005 • Nadalje, Vijeće članak 22. stavak 2. Zakona o zaštiti potrošača shvaća na način da isti omogućuje poduzetnicima u ovoj specifičnoj djelatnosti da u svoje tarife ugrade odgovarajuću fiksnu naknadu. Riječ je o naknadi koja je opravdana temeljem specifičnosti troškova u ovoj djelatnosti u kojima je izražen izrazn izrazito visok iznos fiksnih troškova. Ova naknada napose je opravdana u poslovanju onih poduzetnika čija potrošnja u susta sezonsku komponentu i čiji su troškovi izvjesni i raspoređeni pravilno tijekom cijele godine, a većina prihoda se ostvaruje sezonski. Nadalje, Vijeće smatra da potrošači plaćanjem naknade kojima se pokrivaju fiksni troškovi isključivo namijenjeni za održavanje, odnosno održiv razvoj tako specifičnog sustava ne plaćaju više od onoga što su potrošili. Navedeno stajalište Vijeća potvrđuje i komparativno pravo i praksa u zemljama članicama EU u kojima se u tarifne sustave usluga opskrbe vodom u pravilu implementira fiksna naknada.
Propis NN 132/2005 • Stoga je odlučeno kao u točkama I., II. III. i IV. izreke ovoga rješenja.
Propis NN 132/2005 • S obzirom da su poduzetnik Ponikve d.o.o. i odgovorna osoba tog poduzetnika opisanim postupanjem ostvarili biće djela iz članka 61. stavka 1. točke 2. i stavka 2. ZZTN, Agencija će protiv rečenih poduzetnika podnijeti zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka nadležnom prekršajnom sudu, sukladno članku 60. ZZTN.
Propis NN 132/2005 • III. Izdavanje rješenja kojim se okončava postupak utvrđivanja zlouporabe vladajućeg položaja poduzetnika pred Agencijom podliježe naplati upravnih pristojbi sukladno odredbi članka 2. stavak 1. Zakona o upravnim pristojbama (»Narodne novine«, broj 8/96, 77/96, 95/97, 131/97, 68/98, 145/99, 116/00, 163/03, 17/04 i 110/04; dalje: Zakon o upravnim pristojbama), te članka 2. točka 1d. i članka 4. točka 2. Uredbe o izmjene tarife upravnih pristojbi iz zakona o upravnim pristojbama (»Narodne novine«, broj 141/04; dalje: Uredba o izmjeni tarife Zakona o upravnim pristojbama).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 20/90, Broj 31/07, Broj 58/93, Broj 17/92, Broj 67/03, Broj 68/91


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled