PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2005-04-47-931 NN 47/2005

• – članak 1. stavak 1. Ustava, prema kojemu je Republika Hrvatska socijalna država,


Stranica 2005-04-47-931 NN 47/2005

• – članak 3. Ustava, prema kojemu su jednakost, socijalna pravda, poštivanje prava čovjeka, nepovredivost vlasništva i vladavina prava najviše vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava,


Stranica 2005-04-47-931 NN 47/2005

• – članak 5. Ustava, prema kojemu zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, te je svatko dužan držati se Ustava i zakona i poštivati pravni poredak Republike Hrvatske,


Stranica 2005-04-47-931 NN 47/2005

• – članak 14. Ustava, koji utvrđuje opću jednakost svih u Republici Hrvatskoj u pravima i slobodama, te jednakost svih pred zakonom,


Internet NN 47/2005
• – članak 16. Ustava, prema kojemu se slobode i prava mogu graničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje, a svako ograničenje slobode ili prava mora biti razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju,

Internet stranice NN 47/2005
• – članak 56. stavak 1. Ustava, prema kojemu se pravo zaposlenih i članova njihovih obitelji na socijalnu sigurnost i socijalno osiguranje uređuje zakonom.

Internet stranice NN 47/2005 • 9. Osporenim Zakonom određena je najviša mirovina za osiguranike koji imaju pravo na mirovine temeljem Zakona o mirovinskom osiguranju, dok je Zakonom o dopunama tog Zakona najviša mirovina određena i za osiguranike koji mirovine ostvaruju temeljem Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (»Narodne novine«, broj 108/96.) i Zakona o pravima i dužnostima zastupnika u Hrvatskom državnom saboru (»Narodne novine«, broj 55/00. i 107/01.).
Internet stranice NN 47/2005 • 10. Zakonom o mirovinskom osiguranju nisu propisana ograničenja u odnosu na visinu najviše mirovine. Tim se Zakonom propisuje najniža mirovina, odnosno donja granica iznosa mirovine koja se priznaje onim osiguranicima koji ostvare mirovinu ispod tog iznosa.
Internet stranice NN 47/2005 • Najviša mirovina u hrvatskom mirovinskom sustavu propisana je osporenim Zakonom. Tim Zakonom propisana je gornja granica iznosa mirovine preko koje se mirovina ne može isplatiti, bez obzira što je osiguranik, prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, ostvario mirovinu u većem iznosu.
Internet stranice NN 47/2005 • Ti se zakoni primjenjuju od 1. siječnja 1999., od kada se u Republici Hrvatskoj primjenjuje novi mirovinski sustav i dio su reforme hrvatskog mirovinskog sustava (tzv. prva razina). U skladu s odredbama tih zakona, instituti najniže i najviše mirovine omogućavaju preraspodjelu ostvarenih prihoda od korisnika s višim primanjima prema korisnicima s nižim primanjima pa se osiguranicima s manjim primanjima za vrijeme njihove radne aktivnosti omogućava socijalna sigurnost u doba starosti ili pogođenosti nekim drugim rizikom, osiguranim u mirovinskom sustavu. Utoliko ti instituti služe ostvarenju ustavnih odredbi o socijalnoj pravdi i socijalnoj sigurnosti (članci 3. i 56. Ustava).
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 47/2005 • 11. S obzirom da je ostvarivanje prava iz mirovinskog osiguranja, uključujući i pravo na mirovinu, uvjetovano načinom financiranja mirovinskog sustava, u tome treba tražiti razloge za ograničavanje visine najviše mirovine.
Informacije NN 47/2005 • Zakonom o mirovinskom osiguranju uređeno je obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, a prava iz tog osiguranja obvezno se osiguravaju na načelima uzajamnosti i solidarnosti (članak 2. stavak 2. te članak 3. tog Zakona).
Poslovne stranice NN 47/2005 • U sustavu generacijske solidarnosti, mirovinsko osiguranje je obvezno za određene, zakonom utvrđene, skupine osoba koje time stječu svojstvo osiguranika mirovinskog osiguranja. To se osiguranje provodi na načelima javnog prava, a financira se doprinosima aktivne generacije osiguranika te prihodima iz državnog proračuna. Naime, svi osiguranici uplaćuju doprinos za mirovinsko osiguranje, a pravima iz tog osiguranja koriste se samo oni osiguranici koji u slučaju nastanka osiguranog rizika za to ispune zakonske uvjete. Uplatom doprinosa za mirovinsko osiguranje osigurava se materijalna i socijalna sigurnost osiguranih osoba ostvarivanjem određenih, u pravilu, novčanih prava iz tog osiguranja.
Pregledi NN 47/2005 • Primjena načela solidarnosti u obveznom mirovinskom sustavu isključuje neposredan i razmjeran odnos između uplaćenih doprinosa i visine mirovine, s obzirom da se, temeljem tog načela, nekim skupinama osiguranika mirovina određuje u većem iznosu od onoga koji bi im pripadao na temelju uplaćenih doprinosa, dok se drugim osiguranicima mirovina određuje u manjem iznosu od pripadajućeg.
Besplatno NN 47/2005 • Na visinu mirovine utječe i obračunsko razdoblje iz kojeg se uzimaju plaće radi obračuna mirovina. S obzirom da su u prijelaznom razdoblju, koje, prema odredbama članka 184. Zakona o mirovinskom osiguranju, traje od 1999. do 2009. godine, ta razdoblja nejednaka, određivanjem najviše mirovine ograničava se socijalno neprihvatljiva preraspodjela dohotka. Tek određivanjem mirovine na temelju plaća (uplata) iz cjelokupnog radnog vijeka, stvorit će se pretpostavke za potpuniju primjenu načela uzajamnosti u mirovinskom sustavu.
Glasnik NN 47/2005 • Utoliko se u sustavu obveznog mirovinskog osiguranja, utemeljenog na generacijskoj solidarnosti, institut najviše mirovine ima smatrati ustavnopravno prihvatljivim socijalnim korektivom.
Propis NN 47/2005 • 12. Iz navoda pojedinih predlagatelja proizlazi da su oni korisnici najviše mirovine, ostvarene prema propisima koji su bili na snazi do 31. prosinca 1998. Ti predlagatelji smatraju da je osporenim Zakonom uvedena razlika između najviših mirovina ostvarenih prije i onih ostvarenih poslije 1. siječnja 1999. te da su stoga odredbe osporenog Zakona u nesuglasju s člankom 14. Ustava.
Propis NN 47/2005 • Do 31. prosinca 1998. najviša mirovina određivala se prema odredbama članka 93a. Zakona o mirovinskom i invalidskom osiguranju (»Narodne novine«, broj 26/83., 5/86., 42/87., 34/89., 40/90., 9/91., 26/93., 96/93., 44/94. i 59/96.) te je bila u svom iznosu jednaka za sve osiguranike – 85% prosječne mjesečne plaće iz prethodne godine svih zaposlenih u Republici Hrvatskoj, uvećane za četiri puta, bez obzira na navršeni mirovinski staž. Jednako kao i u slučaju drugih prava iz mirovinskog osiguranja, pravo na najvišu mirovinu, ostvareno prema propisima koji su važili do 31. prosinca 1998., nije se »prevodilo« na novi mirovinski sustav, koji se primjenjuje od 1. siječnja 1999. godine.
Propis NN 47/2005 • Zakon o najvišoj mirovini, koji se primjenjuje od 1. siječnja 1999., promijenio je način izračunavanja najviše mirovine. Naime, iako je određivanje najviše mirovine i sada uvjetovano mirovinskim stažom i plaćom (vrijednosni bod), korisnicima te mirovine zajednički je samo vrijednosni bod (3,8) jer će im konačna svota najviše mirovine ovisiti o navršenom mirovinskom stažu. Tako će onaj osiguranik koji ima duži mirovinski staž ostvariti i veći iznos najviše mirovine.
Propis NN 47/2005 • Međutim, navedeni način određivanja najviše mirovine, kako je već navedeno, prilagođen je prijelaznom razdoblju ostvarivanja mirovina prema mirovinskom sustavu u kojemu se obvezno mirovinsko osiguranje djelomično (u prvoj razini) temelji na generacijskoj solidarnosti. S obzirom da se mirovine još uvijek određuju na temelju plaća iz određenog, vrlo često kraćeg razdoblja mirovinskog staža osiguranika, te one nisu rezultat uplata doprinosa kroz cijeli radni vijek, najvišom mirovinom ograničava se socijalno neprihvatljiva preraspodjela dohotka.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 69/07, Broj 197/03, Broj 82/05, Broj 53/09, Broj 37/06, Broj 68/08


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled