PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2009-06-66-1537 NN 66/2009

• Nadalje, s obzirom na to da do trenutka povećanja cijena odnosno u razdoblju od 1999. do 2007. godine, prema navodima poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o., taj poduzetnik cijene nije formirao na bazi troškova poslovanja i određene marže, već su cijene bile predmetom dogovora, nije jasno na temelju kojih se parametara navedeni poduzetnik odlučio na tako visoko povećanje cijena od oko tristo (300) posto i više. Iz strukture troškova koji sudjeluju u cijeni usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova, koju je dostavio poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o., nije vidljivo koje promjene ili koji troškovi u poslovanju tog poduzetnika su rasli tako da opravdaju rast cijena za oko tristo (300) posto i više. Iz analize potrošačkih cijena za usluge, stope inflacije te indeksa ukupnog troška rada na razini Republike Hrvatske u promatranom razdoblju vidljivo je da ni oni nisu rasli u iznosima koji bi dali osnove za ovako drastičan rast cijena. Premda svaki poduzetnik ima pravo i slobodu formirati cijene svojih proizvoda i usluga prema uvjetima na tržištu, u ovom slučaju ipak se radi o zatvorenom tržištu i usluzi koja ima karakter »neophodnog sredstva« (engleski naziv: «essential facility»), odnosno ista je neophodna za obavljanje djelatnosti korisnika zračnih luka, avioprijevoznika, kao i dostupnosti njihovih usluga krajnjim potrošačima. Stoga, sloboda formiranja cijena na tržištu na kojem vlada monopol silom propisa (uobičajeni engleski naziv u pravu konkurencije EZ «coercive monopoly») ima svoja ograničenja i ne opravdava ponašanje poduzetnika Zračne luke Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja i upućuje na zlouporabu vladajućeg položaja.


Stranica 2009-06-66-1537 NN 66/2009

• Spomenuto je sadržano i u stajalištu Europske komisije (»Zemaljske usluge: Pravni aspekti – pogled na tržišno natjecanje od strane Europske komisije za tržišno natjecanje«, dr. John Temple Lang) prema kojem zračna luka ne smije koristiti svoj monopolni položaj koji ima na tržištu pružanja zemaljskih usluga na način da isti zloupotrebljava. Na velikim zračnim lukama jedino zadovoljavajuće rješenje je osigurati dovoljnu razinu tržišnog natjecanja, u smislu ponude prihvatljivih usluga po prihvatljivoj cijeni, te da aviokompanije imaju mogućnost izbora zemaljskog operatera. Također, avioprijevoznicima bi trebalo biti dozvoljeno obavljanje self-handlinga ukoliko to žele. Međutim self-handling se ne može smatrati zadovoljavajućim supstitutom tržišnom natjecanju između više konkurenata i ponuđača usluge.


Stranica 2009-06-66-1537 NN 66/2009

• Također, stav je Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD), uzimajući u obzir obilježje navedenih usluga kao neophodnog sredstva (»essential facilities»), da operatori zračnih luka moraju dopustiti pristup tržištu zemaljskih drugim poduzetnicima, bar u mjeri u kojoj to dozvoljavaju kapaciteti zračne luke, a ukoliko je moguće i povećati raspoložive kapacitete.


Stranica 2009-06-66-1537 NN 66/2009

• Međutim, u konkretnom slučaju riječ je o tržištu koje još uvijek nije u punoj mjeri liberalizirano, pa odgovorno ponašanje poduzetnika koji djeluje na mjerodavnom tržištu sukladno pravilima tržišnog natjecanja dobiva, u ovom slučaju poseban značaj, jer isti nema konkurenata.


Internet NN 66/2009
• Stoga je Agencija, na temelju svih prikupljenih podataka, te očitovanja poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o., utvrdila da navedeni poduzetnik nije vjerodostojno opravdao rast cijena svojih usluga od oko tristo (300) posto, osobito ne na način da detaljno prikaže strukturu troškova koji su uzrokovali takav porast cijene i objektivne razloge radi kojih je to učinio.

Internet stranice NN 66/2009
• Kao što je već spomenuto, navedeni poduzetnik ima vladajući položaj na mjerodavnom tržištu te se cijene njegovih usluga ne formiraju na tržištu pod utjecajem ponude i potražnje. Stoga taj poduzetnika ima i posebnu odgovornost za svoje ponašanje.

Internet stranice NN 66/2009 • Analizirajući cjelokupno ponašanje poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. te poduzetnika Zračna luka Zagreb d.o.o., koji ima nad njime izravnu kontrolu, Agencija je zaključila da navedeni poduzetnik koristi svoj vladajući položaj koji ima na tržištu usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova na način da ubire koristi koje ne bi stekao u slučaju da postoji dostatno, odnosno učinkovito tržišno natjecanje na mjerodavnom tržištu. Polazeći od kronologije događaja prije povećanja cijena, nedvojbeno je utvrđeno da navedeni poduzetnik najprije odbija isporučiti uslugu prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova u trenutku kada je poduzetnik Croatia Airlines d.d. odlučio promijeniti dobavljača sendviča te više ne nabavljati sendviče od poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. Ponovno je započeo izvršavati navedenu uslugu nakon naloga Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka. Međutim, nakon toga, poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. donosi novi cjenik usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova u kojemu su cijene počevši od 1. rujna 2007. povećane za oko tristo (300) posto te uvodi dvije različite cijene za istu vrstu usluge ovisno o lokaciji skladišta iz koje se vrši usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova.
Internet stranice NN 66/2009 • Uzevši u obzir cjelokupno ponašanje navedenih poduzetnika na mjerodavnom tržištu, trenutak povećanja cijena i uvođenje dvije vrste cijena za istu vrstu usluga, te strukturu troškova koji čine pojedinu cijenu usluge te analizirajući makroekonomske pokazatelje u promatranom razdoblju, Agencija je zaključila da navedeni poduzetnici nepravedno iskorištavaju svoj vladajući položaj na mjerodavnom tržištu na kojemu nemaju konkurenciju. Naime, poduzetnik Croatia Airlines d.d. uslugu prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova mora koristiti i ne može ju izbjeći. Stoga su poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. i poduzetnik koji ima izravnu kontrolu nad njime Zračna luka Zagreb d.o.o., njegov neizbježni poslovni partneri. I upravo zato oni ne bi smjeli koristiti njihov vladajući položaj na mjerodavnom tržištu na štetu korisnika svojih usluga jer time krše odredbe članka 16. stavka 1. i stavka 2. točke 1. ZZTN.
Internet stranice NN 66/2009 • U podnesku od 12. lipnja 2008. poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. navodi da je predložio poduzetniku Croatia Airlines d.d. kao najvećem, najvažnijem i dominantnom kupcu, popust od trideset pet (35) posto. Budući da dobit koju ostvaruje poduzetnik Zračna luka Zagreb Ugostiteljstvo d.o.o. sa povećanim cijenama iznosi četrdeset (40) posto, navedeni poduzetnik se, prema vlastitim navodima, odriče dijela dobiti u korist poduzetnika Croatia Airlines d.d.. Također, navodi da je dobit od pet (5) posto minimum koji zadovoljava poduzetnika Zračna luka Zagreb Ugostiteljstvo d.o.o., kao pružatelja usluga. Upravo navedeno, odnosno ponuda tako visokog popusta samo najvećem kupcu, bez mogućnosti odobravanja bilo kakvog popusta drugim kupcima, potvrđuje prethodno opisani zaključak Agencije da je poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. donošenjem cjenika koji je u primjeni od 1. rujna 2007. izravno nametnuo nepravedne prodajne, odnosno kupovne cijene za usluge prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova. Naime, popusti ukoliko se daju kupcima, trebali bi se isključivo temeljiti na količini obavljenih usluga, odnosno obračunavati na temelju količina koje se utvrđuju objektivno i jednako primjenjuju na sve kupce, jer svaki kupac koji kupuje istu količinu proizvoda ili usluga treba ostvarivati jednaki ili barem približno jednaki popust kod određenog poduzetnika.
Internet stranice NN 66/2009 • 7.3. Primjena nejednakih uvjeta na istovrsne poslove s različitim poduzetnicima
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 66/2009 • Uvidom u prijedlog novog Ugovora o Catering handlingu, koji je 26. srpnja 2007. poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. ponudio poduzetniku Croatia Airlines d.d. utvrđeno je kako su navedenim prijedlogom ugovora postojeće cijene usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova višestruko povećane, te su uvedene usluge handling 1 i handling 2, a razlikuju se u odnosu na lokaciju iz koje se pružaju, odnosno o činjenici obavlja li se ta usluga iz skladišta Cateringa Zračne luke Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. ili skladišta zračnog prijevoznika Croatia Airlines d.d.
Informacije NN 66/2009 • Poduzetnik Croatia Airlines d.d. u podnesku od 13. rujna 2007. navodi kako svaki catering handling Croatia Airlines zrakoplova obuhvaća radnje utovara/istovara handling 1 i handling 2 jer se hrana (s izuzetkom sendviča koje sada nabavlja od drugih dobavljača) ukrcava u zgradi Cateringa Zračne luka Zagreb, a piće, duty free i ostala catering oprema iz skladišta poduzetnika Croatia Airlines d.d.
Poslovne stranice NN 66/2009 • Skladište poduzetnika Croatia Airlines d.d. nalazi se u susjednoj zgradi koja je manje od sto (100) metara udaljena od zgrade Cateringa poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o.
Pregledi NN 66/2009 • Na usmenoj raspravi održanoj 18. studenoga 2008. zastupnik poduzetnika Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. je izjavio kako je razlika usluga handling 1 i handling 2 isključivo u lokaciji s koje se usluga izvršava, a ne u proizvodima, odnosno u dobavljaču proizvoda.
Besplatno NN 66/2009 • Jedan od načina zlouporabe vladajućeg položaja na tržištu je primjena nejednakih uvjeta na istovrsne poslove s različitim poduzetnicima, čime ih se stavlja u nepovoljan položaj u odnosu na njihovu konkurenciju. Navedeno je zabranjeno člankom 16. stavkom 2. točkom 3. ZZTN.
Glasnik NN 66/2009 • Temeljem prikupljenih podataka, razvidno je kako je poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. još uvijek jedini poduzetnik koji se bavi pružanjem usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova na području Zračne luke Pleso te kao takav ostvaruje vladajući položaj na mjerodavnom tržištu.
Propis NN 66/2009 • Iako iz prikaza troškova u strukturi cijene (tablica 7 i tablica 8) usluga handling 1 i handling 2 proizlazi da su svi troškovi koji sačinjavaju cijenu usluga prijevoza, utovara i istovara hrane (obroka) i pića iz zrakoplova različiti, Agencija je utvrdila da obje navedene usluge obuhvaćaju radnje utovara, istovara i pretovara catering opreme na i sa zrakoplova zračnog prijevoznika. Razlika je samo u skladištu iz/u kojega se vrši prijevoz, utovar i istovar hrane (obroka) i pića iz zrakoplova, a koja su udaljena međusobno manje od sto (100) metara. Stoga je nedvojbeno utvrđeno da postoji istovrsnost navedenih usluga.
Propis NN 66/2009 • Nadalje, Agencija je utvrdila da razlika u cijeni za usluge handling 1 i handling 2 od 31,25 posto za zrakoplov ATR 42 te 23 posto za zrakoplov AB 319/320 nije opravdana razlikom u transportnim troškovima i drugim varijabilnim troškovima koji bi mogli nastati temeljem razlike u udaljenosti skladišta Cateringa Zračne Luke Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o. i nekog drugog skladišta na području Zračne luke Pleso, s obzirom da je riječ o istoj vrsti usluge. Razlika cijena usluge catering handling 1 i 2 za zrakoplove ATR 42 i AB 31//320 dobivena je na temelju podataka o strukturi cijena koju je 4. siječnja 2008. dostavio poduzetnik Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o.
Propis NN 66/2009 • Budući da odsustvo opravdanja razlike u troškovima ukazuje da je riječ o istovrsnim poslovima, Agencija je zaključila da su razlike u cijeni između usluga handling 1 i handling 2 primjenom isključivog kriterija lokacije skladišta, po svojoj prirodi diskriminirajuće, u smislu članka 16. stavka 2. točke 3. ZZTN.
Propis NN 66/2009 • 7.4. Cijene obroka koje isporučuje Zračna luka Zagreb – Ugostiteljstvo d.o.o.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 87/01, Broj 71/07, Broj 98/01, Broj 53/05, Broj 65/08, Broj 186/04


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled