PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2006-02-14-385 NN 14/2006

• Pasivna prodaja, u smislu članka 9. stavka 6. Uredbe o vertikalnim sporazumima, podrazumijeva odgovaranje na zahtjeve pojedinačnih kupaca uključujući isporuku proizvoda takvim kupcima, uz napomenu da takvo odgovaranje ne smije biti posljedica djelovanja aktivne prodaje. Pod pasivnom prodajom smatra se i općenito reklamiranje ili oglašavanje u medijima ili na Internetu koje dopire izvan nečijeg isključivog teritorija ili određene grupe kupaca, koje je rezultat razvoja tehnologije odnosno jednostavnosti pristupa, pa se smatra razumnim načinom pristupanja tim kupcima ili grupama kupaca.


Stranica 2006-02-14-385 NN 14/2006

• Odredba članka 1.1. ekskluzivnog ugovora sadrži zabranu aktivne prodaje, dok nema ograničenja pasivne prodaje, naprotiv, izričito se propisuje da ograničenje aktivne prodaje izvan ugovornog područja ne obuhvaća pasivnu prodaju izvan tog područja.


Stranica 2006-02-14-385 NN 14/2006

• Međutim, sukladno članku 9. stavku 1. točki c. Uredbe o vertikalnim sporazumima, zabrana kako aktivne tako i pasivne prodaje ovlaštenim prodavateljima pri prodaji ugovorenih proizvoda krajnjim korisnicima u ugovorima o selektivnoj distribuciji smatra se teškim ograničenjem tržišnog natjecanja. Iznimno, prema članku 9. stavku 4. točki c. Uredbe o vertikalnim sporazumima ne smatra se zabranjenim vertikalnim ograničenjem aktivne i pasivne prodaje proizvoda neovlaštenim distributerima u sustavu selektivne distribucije. U predmetnoj odredbi članka 1.1. ekskluzivnog ugovora, postoji zabrana aktivne prodaje krajnjim kupcima, te se stoga ne može primijeniti navedena iznimka iz članka 9. stavka 4. točke c. Uredbe o vertikalnim sporazumima. Također i prema odredbi članka 53. Smjernica Europske komisije o vertikalnim ograničenjima, apsolutno zabranjeno ograničenje odnosi se na ograničenje aktivne i pasivne prodaje krajnjim korisnicima, bilo profesionalnim krajnjim korisnicima ili krajnjim potrošačima, od strane članova selektivne distribucijske mreže. Navedeno znači da se distributerima selektivnog distribucijskog sustava ne mogu ograničiti korisnici ili zastupnici koji kupuju u ime tih korisnika kojima oni mogu prodavati.


Stranica 2006-02-14-385 NN 14/2006

• Slijedom navedenog, predmetna odredba članka 1.1. sadrži zabranjeno vertikalno ograničenje u smislu članka 9. stavka 1. točke c. Uredbe o vertikalnim sporazumima i članka 9. stavka 1. ZZTN. Na tako ugovorene obveze ne može se primijeniti skupno izuzeće, a isto tako, sukladno komparativnom pravu i praksi EU, takve obveze ne mogu se u pravilu niti pojedinačno izuzeti od primjene odredbi o zabranjenim sporazumima iz ZZTN. Međutim, u konkretnom slučaju, temeljem provedene ekonomske i pravne analize proizlazi da predmetni ugovor nije imao negativan učinak na tržišno natjecanje niti uz postojanje navedene ograničavajuće odredbe, jer se tržišni udjel poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. smanjuje, te na mjerodavnom tržištu postoji intenzivno tržišno natjecanje. Slijedom toga, navedenu odredbu potrebno je brisati kako bi se spriječila mogućnost da ista ubuduće negativno djeluje na tržišno natjecanje.


Internet NN 14/2006
• Ekskluzivni ugovor sadrži i odredbe o podzastupstvu, te članak 1.2. daje mogućnost ovlaštenim prodavateljima sklapanje ugovora s podzastupnicima kao ovlaštenim podprodavateljima.

Internet stranice NN 14/2006
• Podneskom od 13. svibnja 2005. poduzetnik Piaggio Hrvatska d.o.o. dostavio je Agenciji popis podprodavatelja i ugovora o podzastupstvu, te primjer ugovora o trgovinskom zastupanju sklopljenog između ovlaštenog prodavatelja poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. i podprodavatelja. Uvidom u dostavljenu dokumentaciju utvrđeno je da Piaggio Hrvatska ima samo četiri podzastupnika, te isti čine svega 1,5 posto prodaje u 2002., 2003. i 2004. godini, dok prevladava poslovanje kroz mrežu ovlaštenih prodavatelja.

Internet stranice NN 14/2006 • Članak 6.1. Ugovora propisuje zabranu poslovanja s konkurencijom, pa za vrijeme trajanja ugovora ovlašteni prodavatelj neće bilo izravno bilo neizravno raditi s proizvodima koji su konkurentni Piaggio proizvodima.
Internet stranice NN 14/2006 • Sukladno članku 10. stavku 2. Uredbe o vertikalnim sporazumima navedena obveza nenatjecanja podrazumijeva svaku neposrednu ili posrednu obvezu zbog koje kupac ne može proizvoditi, prodavati ili preprodavati zamjenske proizvode (supstitute) koji se natječu s proizvodima koji su predmet sporazuma, ili svaku neposrednu i posrednu obvezu kupca da kupi od dobavljača ili od nekog drugog poduzetnika na kojega ga uputi dobavljač, više od osamdeset posto od ukupne količine proizvoda.
Internet stranice NN 14/2006 • U smislu članka 10. stavka 1. Uredbe o vertikalnim sporazumima obveza nenatjecanja u vertikalnim sporazumima čije je trajanje neograničeno ili premašuje pet godina predstavlja zabranjeno vertikalno ograničenje na koje se ne može primjeniti skupno izuzeće. U konkretnom slučaju obveza nenatjecanja ugovorena je za vrijeme trajanja ugovora, odnosno na razdoblje od godinu dana.
Internet stranice NN 14/2006 • Jedno od odlučujućih faktora za utvrđenje predstavlja li obveza nenatjecanja ograničenje tržišnog natjecanja je njezino trajanje. U pravilu, što je dulje trajanje obveze nenatjecanja, to je veći rizik za ograničenje tržišnog natjecanja. Stoga se u pravu konkurencije smatra da obveza nenatjecanja koja traje do jedne godine neće imati negativan učinak za tržišno natjecanje. Obvezu nenatjecanja ugovorenu za razdoblje između jedne i pet godina treba ocijeniti te odmjeriti pozitivne i negativne učinke koje proizvode na tržišno natjecanje.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 14/2006 • U konkretnim ugovorima koji su predmet ocjene u ovom postupku, obveza nenatjecanja propisana je samo u ekskluzivnom ugovoru, a isti je sklopljen na razdoblje od jedne godine uz mogućnost obnove ugovora izraženom suglasnošću obje ugovorne strane prema odredbi 1.3. ekskluzivnog ugovora. Ukoliko ugovorne stranke postupe sukladno navedenoj odredbi ugovora, pa se isti produži, u praksi obveza nenatjecanja primjenjivat će se za razdoblje manje od jedne godine.
Informacije NN 14/2006 • Nadalje, osim vremenskog trajanja obveze nenatjecanja u obzir se uzima i položaj dobavljača na tržištu i njegov tržišni udjel, pa se za dobavljače koji ugovoraju obvezu nenatjecanja, a ne nalaze se u vladajućem položaju smatra da ne mogu u znatnoj mjeri utjecati na spriječavanje tržišnog natjecanja. Sukladno članku 15., stavku 1. ZZTN, poduzetnik je u vladajućem položaju ako se zbog svoje tržišne snage može ponašati na mjerodavnom tržištu u značajnoj mjeri neovisno od svojih stvarnih ili mogućih konkurenata, potrošača, kupaca ili dobavljača, i to naročito ako nema konkurenata na mjerodavnom tržištu, i/ili ima stvarnu tržišnu snagu na mjerodavnom tržištu u odnosu na stvarne ili moguće konkurente. U smislu članka 15. stavka 3. ZZTN pretpostavlja se da je u vladajućem položaju poduzetnik koji ima više od 40 posto udjela na mjerodavnom tržištu. Budući da je provedenom ekonomskom analizom utvrđeno da je poduzetnik Piaggio Hrvatska d.o.o. ostvario tržišni udjel od 38 posto na mjerodavnom tržištu u 2004., ne nalazi se u vladajućem položaju.
Poslovne stranice NN 14/2006 • Nadalje, obveza nenatjecanja u pravilu neće proizvoditi negativan učinak ukoliko postoji dovoljan broj jakih konkurenata dobavljaču na mjerodavnom tržištu. Provedenom ekonomskom analizom također je utvrđeno da na mjerodavnom tržištu ima veći broj konkurenata za istu vrstu proizvoda.
Pregledi NN 14/2006 • Iz svega navedenog prozilazi da postoje elementi uslijed kojih obveza nenatjecanja nema negativan učinak na tržišno natjecanje. Međutim, prema odredbi članka 10. stavka 1. točke c. Uredbe o vertikalnim sporazumima, skupno izuzeće ne može se primijeniti na neposredne ili posredne obveze nametnute učesnicima unutar selektivnog distribucijskog sustava da ne distribuiraju pojedine zamjenske proizvode od dobavljača (tržišnih takmaca) sadržane u vertikalnim sporazumima. Ujedno, uvidom u europske propise koje je Agencija primjenjivala u konkretnom slučaju, utvrđeno je da i članak 6.1. Smjernica o vertikalnim ograničenjima, propisuje da obveza kojom dobavljač sprječava svoje imenovane distributere bilo izravno ili neizravno, da od određenih konkurentnih dobavljača kupuju proizvode namijenjene preprodaji neće moći uživati pogodnosti izuzeća.
Besplatno NN 14/2006 • Slijedom iznesenog, odredba članka 6.1. ekskluzivnog ugovora sadrži zabranjeno vertikalno ograničenje u smislu članka 10. stavka 1. točke c. Uredbe o vertikalnim sporazumima i članka 9. ZZTN. Navedena odredba sukladno Uredbi o vertikalnim sporazumima ne predstavlja teško ograničenje tržišnog natjecanja, nego je riječ o obvezi na koju nije moguće primjeniti skupno izuzeće od primjene odredbi ZZTN o zabranjenim sporazumima. Međutim, takva odredba može biti pojedinačno izuzeta što se procjenjuje prema okolnostima svakoga pojedinačnog slučaja. U konkretnom slučaju provedenom ekonomskom analizom utvrđeno je da tržišni udjel poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. od 38 posto ima tendenciju pada. Ujedno, prema navodima rečenog poduzetnika, postoji mogućnost da isti postane ovlašteni zastupnik i skutera i motocikala zaštitnog znaka Aprilia. Slijedom navedenog, a ukoliko se 20 posto distribucijskih kanala ostave otvorenima za nabavu konkurentnih proizvoda tržišnih takmaca, navedena odredba neće predstavljati ograničenje tržišnog natjecanja.
Glasnik NN 14/2006 • Odredba članka 7. ekskluzivnog ugovora propisuje obvezu čuvanja povjerljivih informacija za razdoblje od pet godina nakon prestanka ugovora. Sukladno odredbi članka 10. stavka 4. točke a, b i c. Uredbe o vertikalnim sporazumima iznimno se ne smatra zabranjenim vertikalnim ograničenjem ako je trajanje obveze kupca ograničeno rokom od jedne godine nakon prestanka sporazuma, a: a) odnosi se na proizvode koji konkuriraju proizvodima koji su predmet sporazuma (zamjenski proizvodi), b) ograničava se na poslovni prostor i zemlju iz koje je kupac djelovao za vrijeme trajanja ugovora, i c) smatra se neophodnom radi zaštite posebnog znanja (dalje: tehnološko znanje i iskustvo ili know-how) koje je dobavljač prenio kupcu, pod uvjetom da je know-how značajan i neophodan za provođenje sporazuma.
Propis NN 14/2006 • Na sličan način se navedena obveza uređuje i u Smjernicama o vertikalnim ograničenjima, u članku 60. navodi se kako je obveza nenatjecanja nakon prestanka sporazuma obuhvaćena skupnim izuzećem samo ako je nužna da bi se zaštitio know-how koji se prenosi s dobavljača na kupca, i ograničena je na mjesto prodaje na kojem je kupac vršio djelatnost tijekom trajanja ugovora, i ograničena je na razdoblje od najviše jedne godine.
Propis NN 14/2006 • U pisanom očitovanju od 20. listopada 2005., poduzetnik Piaggio Hrvatska d.o.o. potvrdio je da se obveza čuvanja povjerljivih informacija iz ekskluzivnog ugovora odnosi na ograničavanje korištenja, prijenosa ili otkrivanja know-how. Slijedom navedenog, uzimajući u obzir da je riječ o ugovoru koji je sklopljen na razdoblje od jedne godine, ugovaranje obveze čuvanja povjerljivih informacija koje se odnose na posebno znanje know-how na razdoblje dulje od godinu dana, a za koje ne postoji dokaz da je riječ o značajnom i prijeko potrebnom posebnom znanju za izvršenje ugovora, predstavlja ograničenje tržišnog natjecanja. Međutim, ukoliko se navedena obveza ugovori na razdoblje od godinu dana od prestanka ugovora, ista neće predstavljati ograničenje tržišnog natjecanja.
Propis NN 14/2006 • Ugovor o neekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji (dalje: neekskluzivni ugovor) skopljen je 18. veljače 2005. između poduzetnika Piaggio Hrvatska d.o.o. i poduzetnika Superbike trgovina d.o.o., Varaždin kao neekskluzivnog ovlaštenog prodavatelja na području Republike Hrvatske, također na razdoblje od jedne godine uz obnavljanje samo uz suglasnost obju ugovornih strana. Razlika odredaba ovog ugovora u odnosu na ekskluzivni ugovor o ovlaštenoj prodaji proizlazi iz odredbe članka 1.1. kojom se daje ovlaštenom prodavatelju neeksluzivno pravo prodaje proizvoda na ugovornom području. Pri tome Piaggio Hrvatska d.o.o. ima pravo postaviti druge ovlaštene prodavatelje i distributere proizvoda na ugovornom području kao i pravo da se uključi u aktivnu prodaju. Ujedno navedeni Ugovor ne sadrži zabranu poslovanja s konkurencijom, a navedene razlike proizlaze iz neekskluzivne naravi samog Ugovora.
Propis NN 14/2006 • Uvidom u predmetni ugovor, Agencija je utvrdila da po svojim obilježjima, neekskluzivni ugovor ima obilježja ugovora o isključivoj kupnji. Ugovorom o isključivoj kupnji smatra se u smislu članka 3. stavka 4. Uredbe o vertikalnim sporazumima ugovor kojim se kupac neposredno ili posredno obvezuje nabavljati proizvode samo od određenog dobavljača. Elementi koji u odredbama predmetnog ugovora upućuju na ugovor o isključivoj kupnji obuhvaćaju primjerice, ulaganje u marketing Piaggio proizvoda, postizanje minimalnog obima prodaje, obvezna nabava rezervnih dijelova od Piaggio Hrvatska d.o.o., obveza servisiranja prema Piaggio standardima, prodaja proizvoda isključivo pod zaštitnim znakom Piaggio proizvoda, odredba članka 6.6. odnosno obavljanje servisa sukladno Piaggio servisnim standardima, odredba članka 6.7. odnosno kupnja i prodaja isključivo originalnih Piaggio dijelova i originalne Piaggio dodatne opreme, održavanje njihovih odgovarajućih zaliha. Prema tome, iz ugovora o neekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji za ovlaštene prodavatelje proizlaze jednake obveze kao i iz ugovora o ekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji za ekskluzivne ovlaštene prodavatelje pa se odredbe neekskluzivnog ugovora podudaraju s odredbama ugovora o ekskluzivnoj ovlaštenoj prodaji, te slijedom iznesenog, također, sadrže gore obrazložena ograničenja tržišnog natjecanja kako slijedi:
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 24/06, Broj 114/03, Broj 90/03, Broj 79/93, Broj 174/04, Broj 52/96


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled