PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Pravna znanost (Arsen Bačić, Prava izgubljena u tranziciji, Zbornik radova Pravnog fakulteta u Splitu, broj 1-2/2005.) ističe da socijalna država ima karakter ustavnog i normativnog koncepta i predstavlja ustavni oblik organizacije države dobrobiti i to onog tipa koji zahtijeva ostvarenje socijalnih prava zajamčenih Ustavom i vodeću ulogu državne i javne vlasti u poduzimanju gospodarskih i socijalnih mjera. Socijalne države u Europi ne samo da imaju obvezu suzdržavanja od povreda temeljnih prava nego i prisilnu, pozitivnu obvezu njihove zaštite i promicanja.


Stranica 2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Koncept socijalne države načelno ispunjava tri funkcije: – on omogućuje različite oblike pozitivnih mjera državne i javne vlasti u gospodarskom području, kao što su primjerice državni intervencionizam i »upravljanje odozgo« (dirižizam); – on obvezuje državnu i javnu vlast da utječe, odnosno da se miješa u tržišnu funkciju, kako bi se osiguralo ostvarenje temeljnih socijalnih prava, ostvarila socijalna sigurnost i izjednačile ili umanjile ekstremne socijalne razlike; – on zabranjuje rastakanje temeljnih struktura države dobrobiti ili radikalno ograničenje priznatih socijalnih prava.


Stranica 2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Ustavni karakter socijalnih prava, kao temeljnih prava zajamčenih Ustavom, upućuje na dva osnovna zahtjeva socijalne države: – državna i javna vlast dužna je slijediti politiku pravedne i jednake redistribucije nacionalnih resursa kako bi izjednačila ekstremne nejednakosti; – zakonodavna i izvršna vlast pravno su obvezne postizati sklad između ograničenih sredstava državnog proračuna i socijalnih ciljeva koji su postavljeni u Ustavu.


Stranica 2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Na taj se način građanima osigurava ona najmanja mjera dobrobiti koju dopuštaju gospodarski resursi zemlje. Prema tome, temeljna socijalna prava uspostavljaju poštovanje i zadovoljenje »početnog minimuma« potreba koje su povezane s uvažavanjem dostojanstva svake osobe, što uključuje i davanja koja prelaze egzistencijski minimum, ali su danas u socijalnom i kulturnom smislu sama po sebi razumljiva (primjerice, škole). Takav je minimum obvezujući za državnu vlast.


Internet NN 143/2009
• Budući da te zadaće proizlaze iz ustavnog koncepta socijalne države, njihovo je ispunjavanje neposredno vezano uz načelo vladavine prava (članak 3. Ustava), jer se u socijalnoj državi socijalno djelovanje državnih vlasti mora provoditi u pravnom obliku i uz ispunjenje zahtjeva koje pred zakonodavca postavlja načelo vladavine prava.

Internet stranice NN 143/2009
• 13.2. Socijalna je pravda najviša vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava (članak 3. Ustava). Ustavni sud u svojoj je ustavnosudskoj praksi potvrdio da članak 3. Ustava ima i dodatnu funkciju: osim što služi kao temelj za tumačenje Ustava, članak 3. Ustava istodobno je i smjernica zakonodavcu pri razradi pojedinih ljudskih prava i temeljnih sloboda zajamčenih Ustavom.

Internet stranice NN 143/2009 • Socijalna je pravda sastavna komponenta koncepta socijalne države, jer takva država zahtjeva uspostavu i očuvanje socijalne pravde. Stoga povreda koncepta socijalne države nastaje kada pomoć, osigurana onima kojima je potrebna, ne odgovara zahtjevima socijalne pravde, bilo da je pokrivenost nekim socijalnim davanjima pogrešno ograničena, bilo da je socijalna zaštita jedne socijalne skupine zanemarena.
Internet stranice NN 143/2009 • Taj je problem na osobit način prisutan u radu ustavnih sudova u svim postupcima u kojima oni nadziru ustavnost zakona koji se bave javnim politikama, osobito onom socijalnom. Navedena je granica, naime, ujedno i granica dopuštene ustavnosudske kontrole zakonodavne djelatnosti s aspekta socijalne države (članak 1. Ustava) i socijalne pravde (članak 3. Ustava).
Internet stranice NN 143/2009 • Mjerila koja je za određivanje te granice u ustavnosudskoj praksi oblikovao Savezni ustavni sud Savezne Republike Njemačke danas se smatraju vladajućim smjernicama u djelovanju europskih ustavnih sudova:
Internet stranice NN 143/2009 • Sažeto, dakle, sadržaj koncepta socijalne države, načelo socijalne pravde, pa i Ustavom priznata socijalna prava apstraktne su naravi, iako različitih razina apstrakcije. To je razvidno iz činjenice da sva Ustavom predviđena socijalna prava ustavotvorac prepušta na uređenje i razradu zakonodavcu, pri čemu je to ovlaštenje najčešće izričito, jer sam Ustav za primjenu neke »socijalne« norme izrijekom traži donošenje zakona. Stoga se ustavne odredbe o socijalnoj državi i socijalnoj pravdi, pa i Ustavom priznatim socijalnim pravima, ne mogu primjenjivati neposredno. Da bi se mogle primijeniti, potrebna je njihova prethodna zakonska razrada, a vrlo često i njihova daljnja konkretizacija putem donošenja provedbenih propisa za izvršenje mjerodavnih zakona.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 143/2009 • 13.4. Predlagatelji smatraju ZoPPPM nesuglasnim s konceptom socijalne države, jer on, prema njihovoj ocjeni, ugrožava egzistenciju najsiromašnijih građana.
Informacije NN 143/2009 • Teški socijalni uvjeti u kojima žive stotine tisuća hrvatskih građana ukazuju na ozbiljne probleme s kojima se u ovom trenutku suočavaju ustavni koncepti socijalne države i tržišnog gospodarstva u Republici Hrvatskoj, ali i na zahtjevne zadaće koje predstoje nadležnim tijelima državne i javne vlasti, kao i samim hrvatskim građanima, u procesu njihova ostvarenja.
Poslovne stranice NN 143/2009 • Ustavni sud, međutim, nije tijelo kojemu je dopušteno preuzimati ulogu bilo kojeg tijela zakonodavne, izvršne ili sudbene vlasti i umjesto njih donositi odluke ili provoditi odgovarajuće mjere, odnosno presuđivati o tome bi li bilo bolje ili svrsishodnije da su umjesto rješenja koja su nadležna tijela izabrala prihvaćena neka druga rješenja. Kad bi Ustavni sud to učinio, prigrabio bi sebi položaj kvazi-zakonodavnog tijela protivno svim odrednicama ustavnog poretka Republike Hrvatske.
Pregledi NN 143/2009 • Ocjenjujući osnovanost prigovora predlagatelja da ZoPPPM ugrožava egzistenciju najsiromašnijih građana, pa stoga nije suglasan s vrijednostima socijalne države, Ustavni sud dužan je uvažiti sljedeće podatke:
Besplatno NN 143/2009 • Izvor: IP obrasci za 2008. Ministarstvo financija, Porezna uprava – Središnji ured, Služba za aplikativna rješenja, porezne evidencije, statistiku i registre, Zagreb, 3. studenoga 2009.
Glasnik NN 143/2009 • Iz podataka proizlazi da je blizu 574.000 zaposlenih osoba oslobođeno obveze plaćanja posebnog poreza na plaće, mirovine i druge primitke. Na njih se ZoPPPM ne primjenjuje. Teret porezne obveze uvedene ZoPPPM-om podmiruje oko jedan milijun zaposlenika u Republici Hrvatskoj (64% od ukupnog broja zaposlenika).
Propis NN 143/2009 • ZoPPPM se, dakle, ne primjenjuje na više od 1/3 zaposlenih osoba i na oko 3/4 umirovljenika.
Propis NN 143/2009 • Vlada Republike Hrvatske u svom je očitovanju dostavljenom Ustavnom sudu navela da je propisana granica iznosa primitka u visini do 3.000,00 kuna na koji se ne plaća poseban porez utvrđena »objektivno na temelju izvršenih podrobnih analiza stavljanjem u odnos visine primitka do kojeg se ne plaća poseban porez te broja osoba koje ostvaruju takav primitak i cilja Zakona, a to je osigurati povećanje prihoda državnog proračuna u visini 2,1 milijarde kuna na godišnjoj razini koji su nužni za stabilnost javnih financija Republike Hrvatske. Stoga je i člankom 2. Zakona propisano da je poseban porez na plaće, mirovine i druge primitke prihod državnog proračuna, a ne proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kao što je to porez na dohodak.« (str. 5.)
Propis NN 143/2009 • 13.5. Zaključno, iako ZoPPPM ne doprinosi ujednačavanju socijalnih suprotnosti kao jednoj od temeljnih vrijednosti socijalne države, upravo taj Zakon otvara mogućnost da drugi aspekti socijalne države ostanu netaknuti u uvjetima gospodarske krize. Riječ je o očuvanju različitih socijalnih davanja koja se financiraju iz državnog proračuna, a koja su izraz državne skrbi za socijalno najranjivije pojedince ili skupine, odnosno za one koji su na temelju svojih osobnih životnih okolnosti ili društvenog zapostavljanja bili ometeni u svom osobnom ili socijalnom razvoju.
Propis NN 143/2009 • Stoga, polazeći od velikog broja poreznih obveznika koji su isključeni iz obveze plaćanja posebnog poreza zbog niskih plaća i mirovina, kao i činjenice da poseban porez uveden ZoPPPM-om služi i očuvanju postignutog stupnja socijalnih davanja u uvjetima gospodarske krize, što se može smatrati izrazom socijalne osjetljivosti zakonodavca, Ustavni sud ocjenjuje da ZoPPPM zadovoljava zahtjeve koje mu postavlja ustavotvorac u svjetlu određenja Republike Hrvatske kao socijalne države (članak 1. Ustava) i socijalne pravde kao najviše vrednote njezina ustavnog poretka (članak 3. Ustava).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 146/05, Broj 46/08, Broj 73/08, Broj 38/97, Broj 28/96, Broj 72/92


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled