PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2005-01-11-185 NN 11/2005

• Prema odredbama ZoM, distributer ne smije odbiti distribuciju tiskovina nakladniku koji prihvaća njegove javno objavljene opće uvjete. Međutim, ne postoji recipročna odredba koja bi nakladnicima propisala obvezu poslovanja sa svim distributerima. Tako nakladnik može odbiti sklapanje ugovora s nekim distributerom, npr. iz razloga što procjenjuje da su mu već sklopljeni ugovori dovoljni za ostvarivanje njegovih poslovnih ciljeva, ili da bi mu sklapanje većeg broja ugovora nepotrebno kompliciralo i poskupljivalo poslovanje. Štoviše, iz upravnih postupaka koje je vodila Agencija poznato je da su nakladnici upravo tako postupali. Distribucija tiska obavlja se kao komisiona prodaja, a na takvu se prodaju u pravilu ne primjenjuju propisi o tržišnom natjecanju. Zato se u pravilu neće smatrati odbijanjem poslovanja (refusal to deal; refusal to sell) situacija kad nakladnik odbije nekom distributeru sklapanje ugovora o prodaji svojih tiskovina. Smatra se, naime, da su poduzetnici kod sklapanja takvih ugovora potpuno slobodni u izboru poduzetnika koji će za njih obavljati prodaju, u smislu da mogu odabrati onog poduzetnika za kojeg procjenjuju da će preko njega najbolje ostvariti svoje poslovne ciljeve.


Stranica 2005-01-11-185 NN 11/2005

• Sve to ukazuje na postojanje velike vjerojatnosti da, distributer de facto ne može pristupiti tržištu veleprodaje tiska, ukoliko nijedan nakladnik s njim ne želi sklopiti ugovor o distribuciji tiska. Imajući na umu i relativno velika investicijska ulaganja potrebna radi pokretanja poslovanja i uspostave vlastite mreže distribucije, kao i naknadne visoke troškove logistike, može se zaključiti da je riječ o specifičnom tržištu, na koje je pristup otežan, ukoliko se unaprijed ne dogovori (osigura) povezanost s jednim nakladnikom. Zaključak o zatvorenosti tog tržišta potkrjepljuje i činjenica da će, s obzirom na potrebu relativno velikih početnih ulaganja u pokretanje ove djelatnosti, i troškovi istupa s tržišta (potopljeni troškovi; sunk costs) biti relativno visoki.


Stranica 2005-01-11-185 NN 11/2005

• Analiza tržišta trgovine tiskom na veliko temelji se na ukupnim prihodima poduzetnika koji djeluju na tom tržištu, kao i podacima o ukupno prodanom broju primjeraka tiskovina, prikupljenima od distributera.


Stranica 2005-01-11-185 NN 11/2005

• Struktura mjerodavnog tržišta tiskom na veliko u 2003. godini, odnosno u godini koja prethodi godini u kojoj se Koncentracija namjerava provesti, prikazana je u Tablici 3, usporedno s podacima za prethodne tri godine.


Internet NN 11/2005
• Tablica 3: Struktura trŽiŠta trgovine tiskom na veliko na području RH, na temelju ukupnih prihoda poduzetnika (2000., 2001., 2002. i 2003. godine)

Internet stranice NN 11/2005
• 3.Novi list – Novinsko nakladničko d.d., Rijeka 5 – 105 – 105 – 105 – 10

Internet stranice NN 11/2005 • 4.Slobodna Dalmacija – Trgovina d.o.o., Split5 – 105 – 105 – 105 – 10
Internet stranice NN 11/2005 • 6. Medijski centar Glas Slavonije d.d., Osijek < 5 < 5 < 5 < 5
Internet stranice NN 11/2005 • 2. dopis Distri–pressa d.o.o., od 8. studenoga 2004.
Internet stranice NN 11/2005 • Hrvatsko tržište distribucije tiska na veliko obilježava nekoliko specifičnosti. Iz prikazane tablice možemo vidjeti da je na tom tržištu prisutno šest tržišnih takmaca, no četiri poduzetnika, distributera istovremeno su i nakladnici, odnosno nalaze se u sustavu s uzvodnim tržištem, a samo se dva mogu smatrati distributerima u pravom smislu: Tisak i Distri-press, koji zajedno drže tržišni udjel od gotovo 80 posto. Konkretno, pokazatelj koncentracije (concentration ratio) CR 2 iznosi 76,3.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 11/2005 • Drugi pokazatelj koncentriranosti tržišta, Herfindahl-Hirschmannov indeks (HHI) ima također visoku vrijednost, te iznosi 3.250. U komparativnom pravu EU općenito se smatra da je tržište na kojem HHI prelazi 1.800 visoko koncentrirano tržište. Takve koncentracije poduzetnika mogu biti ocijenjene dopuštenima samo iznimno, ako je ekonomska argumentacija pozitivnih učinaka koncentracije koju daju sudionici koncentracije vrlo čvrsta i kvantificirana. Međutim, i u tim slučajevima koncentracije se u pravilu ocjenjuju uvjetno dopuštenima.
Informacije NN 11/2005 • U posljednjih nekoliko godina razvidan je trend preraspodjele udjela između dva vladajuća poduzetnika, odnosno distributera. Tržišni udjel Tiska, poduzetnika koji desetljećima djeluje na tom tržištu, smanjuje se. Istovremeno, neprekidno raste tržišni udjel Distri-pressa, koji se na tom tržištu pojavio tek krajem devedesetih godina prošlog stoljeća.
Poslovne stranice NN 11/2005 • Međutim, kao što je već rečeno, tržišna snaga Tiska, naslijeđena iz razdoblja prije devedesetih godina, postupno slabi na tržištu trgovine tiska na veliko, a posljedično i na tržištu trgovine tiska na malo, dok istovremeno udjel Distri-pressa raste. Također, situaciju Tiska treba sagledati i iz perspektive stečajnog plana, kojeg je poduzetnik obavezan provoditi. Na temelju takvog trenda moguće je zaključiti da postoji opasnost da poslovnom politikom distributera, koju bi diktirali vodeći nakladnici, smanjivanjem udjela Tiska s vremenom dođe i do potpunog gašenja njegovih aktivnosti koje bi preuzeo Distri-press. Na taj način došlo bi do narušavanja tržišnih odnosa veleprodaje i maloprodaje tiskovina odnosno stvaranja, uvjetno rečeno, ovisnosti trgovaca na malo o Distri-pressu.
Pregledi NN 11/2005 • Poduzetnik Distri-press nema vlastitih maloprodajnih mjesta. Ovaj poduzetnik prodaje tiskovine maloprodajnim objektima trećih osoba, te izravno putem kolportaže i pretplate. Ako je riječ o prodajnom mjestu unutar postojećeg objekta kao što su primjerice samoposluživanja, odnosi između vlasnika objekta, odnosno trgovca i distributera tiska uređuju se ugovorom. Interes distributera i prodavatelja sastoji se u tome da prodaju što veći broj primjeraka tiskovina radi ostvarenja što veće dobiti, a remitenda pada izravno na teret nakladnika.
Besplatno NN 11/2005 • Procjena ukupnog broja maloprodajnih mjesta u Republici Hrvatskoj u 2003. godini iznosi od 9.000 do 9.500 (uzevši u obzir sezonske promjene broja prodajnih mjesta), od čega specijalizirana prodajna mjesta Tiska čine više od 10 posto. Poduzetnici Distri-press, Medijski centar Glas Slavonije i Novi list – Novinsko nakladničko d.d. nemaju vlastita specijalizirana prodajna mjesta.
Glasnik NN 11/2005 • 7.2.1. Način utvrđivanja mjerodavnog tržišta trgovine tiskom na malo
Propis NN 11/2005 • Može se smatrati da će se učinci, koje će predmetna koncentracija imati na navedeno mjerodavno tržište trgovine tiskom na veliko »preliti« i na tržište trgovine tiskom na malo. Učinak prelijevanja (spillover effect) popratno je djelovanje proizašlo kao posljedica provedbe koncentracije poduzetnika (ili sklapanja sporazuma poduzetnika), a očituje se kao učinak na tzv. susjednom tržištu. Pri ocjeni učinaka koncentracije na tržišno natjecanje, tijela za konkurenciju u pravilu uzimaju u obzir i ove učinke.
Propis NN 11/2005 • Struktura tržišta trgovine na malo tiskom (koja uključuje prodaju putem specijaliziranih prodajnih mjesta tiska u vlasništvu ili najmu distributera tiska, te njihovu pretplatu i kolportažu, zatim specijalizirana mjesta drugih poduzetnika koji nisu distributeri tiska, te prodaju na nespecijaliziranim prodajnim mjestima) u 2003. godini jest sljedeća:
Propis NN 11/2005 • Tablica 4: Struktura trŽiŠta trgovine na malo tiskom na području RH u 2003. godini
Propis NN 11/2005 • Izvor i obrada: Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja – Sektor za zaštitu tržišnog natjecanja
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 51/93, Broj 37/08, Broj 50/98, Broj 30/09, Broj 164/04, Broj 25/02


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled