PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica 2003-02-28-402 NN 28/2003

• 3. Sa svim činjenicama vezanim uz ponašanje i djelovanje Konzuma i postupcima i radnjama koje s tim u svezi poduzima Agencija, stručna je služba Agencije redovito i sustavno obavještavala Savjet za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Savjet).


Stranica NN 28/2003

• Savjet je o upravnim predmetima vezanim uz ponašanje Konzuma raspravljao na 62. sjednici, (10. rujna 2002.), na 63. sjednici (1. listopada 2002.), na 64. sjednici (22. listopada 2002.) i na 67. sjednici (21. siječnja 2003.).


Stranica NN 28/2003

• 4. Pri donošenju ovog rješenja, Agencija je imala na umu nekoliko čimbenika.


Stranica NN 28/2003

• a) Prije svega, Agencija je za potrebe donošenja ovog rješenja utvrdila mjerodavno tržište. Mjerodavno je tržište utvrđeno, kako slijedi:


Internet NN 28/2003
• – proizvodna (stvarna) dimenzija: tržište mješovite robe, pretežito živežnih namirnica, alkoholnih i bezalkoholnih napitaka i duhanskih proizvoda, namijenjenih prvenstveno maloprodaji u nespecijaliziranim prodavaonicama;

Propis NN 28/2003
• b) U konkretnom je slučaju riječ o osjetljivom tržištu (tzv. sensitive market). Stoga ponašanje svakog poduzetnika koji djeluje na tom tržištu može imati izravni učinak na tržišno natjecanje. Ovo se pogotovu odnosi na poduzetnike sa značajnom tržišnom snagom u koje svakako spada i Konzum. Naime, takvi poduzetnici moraju se posebno odgovorno ponašati, kako u odnosu na izravne tržišne takmace manje tržišne snage, tako i u odnosu na svoje dobavljače i potrošače (kupce) u najširem smislu te riječi. Istovremeno, svaki poremećaj u njihovu poslovanju može izravno dovesti do poremećaja u opskrbi tržišta ili dijela tržišta.

Propis NN 28/2003 • c) Rješenje se temelji na činjenicama i podacima kojima je Agencija raspolagala u trenutku donošenja ovog rješenja, kao i na analizama koje je Agencije na temelju tih činjenica i podataka u tom trenutku mogla provesti.
Propis NN 28/2003 • d) Agencija je procijenila da se svi upravni postupci koje vodi Agencija, a u kojima se Konzum pojavljuje kao stranka temelje na istoj ili sličnoj činjeničnoj osnovi, te da, na određeni način, čine pravnu cjelinu.
Propis NN 28/2003 • e) U ukupnosti postupaka i ponašanja Konzuma, Agencija je poseban značaj dala činjenici da Konzum nije postupao sukladno odredbama ZZTN, niti je postupao po ranijim odlukama Agencije kao npr. po rješenju donijetom u predmetu ocjene dopuštenosti koncentracije poduzetnika Konzum d.d./Plasmes d.d., od 10. veljače 1998.
Propis NN 28/2003 • Sve to navodi na zaključak da je Konzum na taj način izravno djelovao protivno zakonu i svrsi mjera utvrđenih ranijim odlukama Agencije. Time je Konzum izravno onemogućio Agenciju da unaprijed spriječi svako moguće narušavanje slobodnog tržišnog natjecanja od strane Konzuma.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 28/2003 • f) Po ocjeni Agencije, opisano ponašanje Konzuma prijeti nastankom mogućeg izravnog štetnog učinka za druge poduzetnike koji djeluju na istom mjerodavnom tržištu, pa time i za cijelo područje gospodarstva vezano uz proizvodnju i distribuciju hrane i robe široke potrošnje. Takav učinak izravno prijeti i interesima potrošača.
Propis NN 28/2003 • Konkretno, postoji mogućnost da Konzum kroz već provedena nepravovremeno prijavljena ili neprijavljena preuzimanja poduzetnika koji djeluju na mjerodavnom tržištu i/ili na povezanim tržištima, kao i kroz isto tako nepravovremeno prijavljeno ili neprijavljeno stjecanje poslovnih prostora pogodnih za obavljanje maloprodaje, na pojedinim dijelovima tržišta Republike Hrvatske, stekne novi ili ojača postojeći vladajući položaj. Na taj bi način na dijelovima tržišta moglo doći do trajnog i značajnog ograničavanja ili ukidanja slobodnog tržišnog natjecanja. Mogući učinak bio bi smanjen interes i stvarna mogućnost konkurenata da bez nesrazmjerno velikih ulaganja pristupe tim dijelovima tržišta.
Propis NN 28/2003 • Istovremeno, jačanje vladajućeg položaja Konzuma s mogućim učinkom trajnog i značajnog ograničavanja ili isključivanja slobodnog tržišnog natjecanja, moglo bi dovesti do smanjivanja mogućnosti izbora proizvoda pri kupnji, uz usporedno smanjivanje kvalitete i porast cijene ponuđenih proizvoda. U tom se kontekstu, u konkretnom slučaju, kao potrošači pojavljuju ne samo potrošači u užem smislu riječi, tj. kupci, već i poduzetnici koji radi daljnje prodaje nabavljaju robu izravno od Konzuma kao veletrgovca.
Propis NN 28/2003 • 5. Utvrđeno višekratno nepridržavanje propisa o tržišnom natjecanju i nepostupanje po rješenju Agencije, u ovom trenutku ne daje dovoljno jamstvo da će Konzum ubuduće postupati po odlukama Agencije i propisima o tržišnom natjecanju. Konkretno, Agencija izražava sumnju da Konzum niti ubuduće neće prijavljivati namjere provedbe koncentracija poduzetnika čiji je sudionik, kao niti stjecanja poslovnih prostora pogodnih za maloprodaju. Na takav zaključak izravno upućuje i oglas Konzuma d.d., objavljen u Večernjem listu, od 4. veljače 2003., kojim taj poduzetnik traži građevinska zemljišta od najmanje 5.000 četvornih metara i zakup ili otkup prodajnih prostora od najmanje 800 četvornih metara s odgovarajućim brojem parkirnih mjesta.
Propis NN 28/2003 • Takvo ponašanje otvara ozbiljnu mogućnost da Konzum i ubuduće onemogućava Agenciju da pravovremeno sazna, ocijeni i po potrebi spriječi djelovanja i ponašanja Konzuma suprotna propisima o zaštiti slobodnog tržišnog natjecanja. Pritom Agencija ima na umu činjenicu da je Konzum, nakon ljeta 2002., podatke o provedenim koncentracijama poduzetnika i podatke o stjecanjima poslovnih prostora dostavljao tek po okončanim transakcijama, i to u pravilu tek na izravni zahtjev Agencije.
Propis NN 28/2003 • Stoga Agencija, još od kolovoza 2002., vodi vrlo obuhvatan postupak u kojem utvrđuje ukupni broj i obujam prijavljenih i neprijavljenih Konzumovih transakcija i njegove tržišne udjele. Naime, i sam Konzum u različitim ispravama i medijskim istupima daje vrlo divergentne podatke o svojem tržišnom udjelu. Ti se podaci kreću u rasponu od 11 do gotovo 30 posto.
Propis NN 28/2003 • Osim toga, postupak otežava i činjenica da ne postoje službeni podaci o broju, površini, namjeni, lokaciji, odnosno posjedniku/vlasniku poslovnih prostora namijenjenih maloprodaji u Republici Hrvatskoj. Posljednji je takav popis, naime, napravljen još 1989. godine. Stoga će tek široko prikupljanje podataka o mjerodavnom tržištu iz svih dostupnih izvora omogućiti Agenciji konačnu izradu svih potrebnih analiza i procjenu ukupne tržišne snage Konzuma i njegovih tržišnih takmaca, prema kriterijima iz članka 18. ZZTN.
Propis NN 28/2003 • 6. Kako bi se i prije okončanja postupaka u kojima se Konzum pojavljuje kao stranka spriječilo nastupanje izravnih antikompetitivnih učinaka, ravnatelj Agencije naložio je provođenje privremenih mjera u smislu članka 36.a ZZTN-a, kako je to riješeno u točki 1. izreke ovog rješenja. Pritom je od ključnog značaja činjenica da je riječ o posebno osjetljivom tržištu.
Propis NN 28/2003 • Prije svega, točkom I. podtočka 1. izreke ovog rješenja, Konzumu je naloženo obustavljanje svake daljnje provedbe koncentracija s poduzetnicima na području Republike Hrvatske. To je učinjeno dok Agencija ne utvrdi je li Konzum doista prijavio sve u međuvremenu provedene koncentracije poduzetnika, te dok ne prikupi podatke dovoljne za procjenu ukupnog mogućeg učinka svih Konzumovih akvizicija na slobodno tržišno natjecanje.
Propis NN 28/2003 • Isto se odnosi i na mjeru obustavljanja svakog daljnjeg stjecanje poslovnih prostora na području Republike Hrvatske pogodnih za maloprodaju, neovisno o pravnom temelju stjecanja (kupoprodaja, zakup, stjecanje po kojem drugom temelju). Ovo uključuje i stjecanje takvih prostora kroz koncentracije poduzetnika sa sjedištem izvan Republike Hrvatske koji posjeduju takve prostore na području Republike Hrvatske.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 112/98, Broj 50/00, Broj 69/09, Broj 84/92, Broj 143/08, Broj 143/06


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled