PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 2000-02-20-283 NN 20/2000

• No, iz toga još ne slijedi zaključak »... da oblici udruživanja koji nisu institucionalizirani kao udruge ne smiju obavljati djelatnosti koje su prema Zakonu o udrugama predviđene kao moguće djelatnosti udruge«.


Propis NN 20/2000

• 3.2. Zakon o udrugama nije ukinuo neke propise, koji su postojali i prije njegovog donošenja, a koji - makar na posredan način - predviđaju i dopuštaju postojanje takvih oblika udruživanja (udruga) koji nisu stekli status pravne osobe.


Propis NN 20/2000

• Po odredbi članka 50. Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«, br. 53/91), stranke u postupku, osim fizičkih i pravnih osoba, mogu biti državna tijela, poslovne jedinice, ustanove, naselja, grupe osoba i drugi koji nemaju svojstvo pravne osobe, ako mogu biti nositelji prava i obveza o kojima se rješava u upravnom postupku (stavak 2.). Stranka može biti i sindikalna organizacija, ako se upravni postupak odnosi na kakvo pravo ili pravni interes radnika u poduzećima i ustanovama i drugim pravnim osobama (stavak 3.).


Propis NN 20/2000

• Tužitelj u upravnom sporu može biti pojedinac, pravna osoba, organizacija, skupina osoba, naselje i sl. koji smatra da mu je upravnim aktom povrijeđeno kakvo pravo ili osobni interes utemeljen na zakonu (članak 12. Zakona o upravnim sporovima - »Narodne novine«, br. 53/91, 9/92 i 77/92).


Propis NN 20/2000
• Najjasniji (a i najvažniji jer se odnosi na imovinske sporove) je u tom pogledu stavak 3. članka 77. Zakona o parničnom postupku (»Narodne novine«, br. 53/91, 91/92, 112/99): »Parnični sud može iznimno, s pravnim učinkom u određenoj parnici, priznati sv

Propis NN 20/2000
• 3.3. Procesni propisi su instrumentalne prirode: oni postoje samo da omoguće pružanje pravne zaštite pravima i pravnim interesima zasnovanim na odredbama materijalnog prava. Kad sud (ili neko drugo državno tijelo) u pravno uređenom postupku priznaje svojstvo stranke određenom subjektu, onda to čini zbog toga što je ocijenio da je taj subjekt, makar nema pravne osobnosti, nositelj određenih prava, obveza ili pravnih interesa o kojima se vodi postupak.

Propis NN 20/2000 • Drugim riječima, kad parnični sud u određenoj parnici prizna svojstvo stranke određenom obliku udruživanja koji nije pravna osoba, onda mu on daje stranačku sposobnost (samo za tu parnicu); ali mu istodobno priznaje i pravnu sposobnost (da bude nositelj imovinskih prava ili obveza), a ta sposobnost nije vezana samo uz konkretnu parnicu.
Propis NN 20/2000 • 3.4. Iz ovoga treba zaključiti da u pravnom poretku Republike Hrvatske već duže vrijeme postoje pravni subjekti koji, iako nemaju pravne osobnosti, sudjeluju u pravnom prometu, nositelji su određenih prava i obveza, pa im se čak pruža i odgovarajuća pravna zaštita, a time i određeni legitimitet, iako u matičnim zakonima (tj. tamo gdje bi to trebalo biti pravno uređeno, npr. u Zakonu o udrugama) o tome nema odgovarajućih odredaba. Već je odavno napušteno ranije pravno stajalište da su jedini pravni subjekti fizičke i pravne osobe, čak i kad se radi o oblasti imovinskopravnih odnosa.
Propis NN 20/2000 • Razvoj je krenuo tako da su sudovi sami, bez odgovarajuće pravne osnove, počeli priznavati svojstvo stranke određenim oblicima udruživanja da bi omogućili zaštitu njihovih imovinskih prava ili prava drugih osoba u odnosu na njih (u sudskoj praksi poznati su slučajevi raznih odbora za elektrifikaciju, plinifikaciju sela, sindikalnih organizacija u sastavu poduzeća ili ustanove, redakcija nekih časopisa i sl.). U Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o parničnom postupku iz 1976. stajalište sudova preuzeto je u sadašnji tekst stavka 3. članka 77. Zakona o parničnom postupku, pa je time ozakonjena ranija obilata praksa parničnih sudova.
Propis NN 20/2000 • Nije prihvatljivo stajalište - a to se u prijedlozima za ocjenu ustavnosti niti ne tvrdi - da bi se ovakvo stanje stvari promijenilo ili dokinulo donošenjem Zakona o udrugama. Ovo tim više što razne nedržavne organizacije (»nevladine udruge«), bez obzira jesu li pravne osobe ili nisu, u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj, postaju važnim institucijama civilnog društva i čimbenicima modernog demokratskog razvoja države i društvenog života.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 20/2000 • 3.5. Treba zaključiti: u pravnom poretku Republike Hrvatske postoje udruge koje su pravne osobe i pravno su uređene Zakonom o udrugama. No postoje i one druge - koje nisu dosegle razinu pravne osobnosti - koje se zasnivaju na sporadičnim i uglavnom procesnim odredbama pojedinih zakona i odgovarajućoj praksi nadležnih državnih tijela.
Propis NN 20/2000 • Za udruge koje su pravne osobe Zakonom su određeni uvjeti za njihov nastanak i registraciju i za njihov prestanak, pravno je uređeno njihovo unutrašnje ustrojstvo i nadzor državnih tijela nad njihovim radom.
Propis NN 20/2000 • Oblici udruživanja koji nemaju pravnu osobnost nisu pravno uređeni, pa treba zaključiti da - prema sadašnjem stanju stvari - njihov nastanak, unutrašnje ustrojstvo i prestanak ovise o autonomnoj volji njihovih članova. Nad njima nije propisana posebna kontrola državnih tijela, osim one koja se u (upravnom, upravnosudskom, parničnom ili nekom drugom) postupku odnosi na ocjenu ispunjavaju li pretpostavke da im se, u smislu citiranih odredaba, prizna svojstvo stranke. Moguće je zamisliti i određeni nadzor državnih inspekcijskih službi.
Propis NN 20/2000 • Potencijalni članovi udruge mogu odlučiti koji će oblik udruživanja izabrati. Oni mogu, ako ispune pretpostavke iz Zakona o udrugama, osnovati udrugu sa svojstvom pravne osobe i time udruzi osigurati siguran i pravno reguliran položaj u pravnom sistemu i pravnom prometu. Oni mogu - ovisno o ciljevima udruživanja, o privremenosti udruge i o drugim okolnostima - odabrati labaviji oblik udruživanja (bez pravne osobnosti), ali uz rizik hoće li im se, u slučaju potrebe, u postupku pred nadležnim državnim tijelom priznati svojstvo stranke.
Propis NN 20/2000 • 3.6. Nije na Ustavnom sudu da ocjenjuje je li ovakvo stanje pravnopolitički svrsishodno i da li je Zakon o udrugama u tom pogledu manjkav. Hrvatski državni sabor treba ocijeniti postoji li potreba za pravnim uređenjem položaja onih udruga koje nemaju svojstvo pravne osobe i odnosa tih udruga prema onima koje imaju to svojstvo.
Propis NN 20/2000 • No, izloženo stajalište upućuje na zaključak da, suprotno shvaćanju podnositelja prijedloga, Zakon o udrugama nije protivan Ustavu zbog toga što u njemu nije reguliran pravni položaj udruga bez pravne osobnosti: on to zaista nije učinio, ali nije niti zabranio takve udruge, niti je ukinuo zakonske propise na kojima se zasniva mogućnost njihovog postojanja.
Propis NN 20/2000 • 4.1. Zbog toga nije prihvaćen prijedlog da se ukine stavak 2. članka 2. Zakona o udrugama, odnosno da se iz istih razloga ukine Zakon u cijelosti.
Propis NN 20/2000 • 4.2. Takvom pravnom položaju udruga u pravnom sustavu Republike Hrvatske - posebno položaju udruga koje nisu pravne osobe - suprotne su odredbe iz stavaka 4. i 5. članka 35. Zakona o udrugama, kojima su propisane novčane kazne za prekršaj ako odgovorna osoba udruge ili sama udruga započne obavljati svoju djelatnost prije upisa u registar, odnosno nakon što je odbijen upis.
Propis NN 20/2000 • Ove odredbe ispuštaju iz vida da postoje i djeluju udruge koje nisu pravne osobe, pa nisu ni registrirane; te da je moguće da neka udruga bez pravne osobnosti nastavi svoj rad i nakon što je, iz određenog (formalnog) razloga odbijen, njen zahtjev za upis u registar.
Propis NN 20/2000 • Citirane odredbe o prekršajima daju naslutiti (neuspjelu) namjeru zakonodavca da slobodu udruživanja građana svede samo na formu udruga sa svojstvom pravne osobe, no one nisu ukinule pravne propise i praksu državnih tijela koja daju pravni temelj za rad udruga bez pravne osobnosti.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 94/09, Broj 2/96, Broj 40/08, Broj 48/03, Broj 75/93, Broj 21/99


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled