PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica 2003-03-44-571 NN 44/2003

• – za strance koji su u braku s iseljenicima koji su stekli hrvatsko državljanstvo,


Stranica NN 44/2003

• – za strance čiji bi primitak u hrvatsko državljanstvo predstavljao interes za Republiku Hrvatsku,


Stranica NN 44/2003

• – za strance koji su u braku s osobama koje su stekle hrvatsko državljanstvo temeljem toga što je njihov primitak u hrvatsko državljanstvo bio od interesa za Republiku Hrvatsku,


Stranica NN 44/2003

• Hrvatski zakonodavac propisao je povoljnije uvjete i za ponovni primitak u hrvatsko državljanstvo osoba kojima je hrvatsko državljanstvo prestalo pod zakonom propisanim pretpostavkama (slučajevi tzv. reintegracije ili ponovnog stjecanja državljanstva).


Internet NN 44/2003
• Samo u dva od navedenih slučajeva prirođenja pod povoljnijim uvjetima zakonodavac zahtijeva da stranac ima formalnopravnu teritorijalnu vezu s Republikom Hrvatskom (prijavljen boravak u Republici Hrvatskoj u trajanju od 5 godina neprekidno ako je stranac rođen na području Republike Hrvatske, odnosno odobreno trajno nastanjenje u Republici Hrvatskoj ako je stranac u braku s hrvatskim državljaninom). U svim ostalim slučajevima, za primitak u hrvatsko državljanstvo ne traži se nikakva posebna formalna veza između stranca i područja Republike Hrvatske, odnosno nikakav kvalificirani boravak stranca na njezinom teritoriju.

Propis NN 44/2003
• Osporena odredba članka 16. stavka 1. Zakona o hrvatskom državljanstvu propisuje da hrvatsko državljanstvo može prirođenjem pod povoljnijim uvjetima steći pripadnik hrvatskog naroda, a da pri tom nema prebivalište u Republici Hrvatskoj. To je, prema tome, samo jedna od više pravnih osnova za beneficiranu naturalizaciju temeljem koje se ne traži nikakva posebna teritorijalna veza između stranca i Republike Hrvatske. Prema toj osnovi primitak u hrvatsko državljanstvo može zahtijevati i stranac - pripadnik hrvatskog naroda, bez obzira na njegovo prebivalište ili boravište, koji dade pisanu izjavu da se smatra hrvatskim državljaninom (članak 16. stavak 1. Zakona) i koji udovoljava uvjetima iz članka 8. stavka 1. točke 5. Zakona o hrvatskom državljanstvu, jer je po toj zakonskoj osnovi za prirođenje pravno relevantna samo pripadnost hrvatskom narodu.

Propis NN 44/2003 • Nasuprot navedenom, predlagateljica u svom prijedlogu za ocjenu suglasnosti s Ustavom pogrešno tumači odredbu članka 16. stavka 1. Zakona o hrvatskom državljanstvu utvrđujući da se ona odnosi na osobe koje »stječu državljanstvo Republike Hrvatske po podrijetlu«, to jest na »osobe koje jesu ili nisu podrijetlom iz Republike Hrvatske, koje nemaju prebivalište u Republici Hrvatskoj, ali su pripadnici hrvatskog naroda«. Pri prirođenju u hrvatsko državljanstvo pod povoljnijim uvjetima podrijetlo (u smislu krvne veze između roditelja-hrvatskih državljana i njihova djeteta) nije pravno relevantno. Pravno relevantna su određena osobna ili statusna svojstva samog stranca (podnositelja zahtjeva za primitak u hrvatsko državljanstvo) kojima zakonodavac priznaje pravno značenje (rođenje na području Republike Hrvatske, brak s hrvatskim državljaninom, pravno svojstvo iseljenika, pripadnost hrvatskom narodu, itd.).
Propis NN 44/2003 • Budući da se osporava odredba članka 16. stavka 1. Zakona o hrvatskom državljanstvu koja prirođenje pod povoljnijim uvjetima vezuje uz pripadnost stranca hrvatskom narodu, Ustavni sud napominje i to da je zakonodavac bio ovlašten toj kategoriji stranaca priznati pravnu mogućnost primitka u hrvatsko državljanstvo pod povoljnijim uvjetima. Radi se o uobičajenoj pravnoj osnovi za beneficiranu naturalizaciju poznatoj u državljanskom naturalizacijskom pravu velikog broja europskih država (Cipar, Francuska, Grčka, Poljska, i dr.). Pojedine države nacionalnu pripadnost stranca kao osnovu za beneficiranu naturalizaciju podižu i na razinu ustavnog načela (članak 14. Ustava Republike Armenije, članak 25. stavak 2. Ustava Republike Bugarske, itd.).
Propis NN 44/2003 • Neosnovano je, prema tome, pozivati se na odredbu članka 16. stavka 1. Zakona o hrvatskom državljanstvu i tvrditi da zbog povlastica koje se pružaju pripadnicima hrvatskog naroda temeljem te zakonske osnove postoji diskriminacija po nacionalnoj i vjerskoj osnovi između pripadnika hrvatskog naroda i pripadnika ne-hrvatskih naroda. Odredba članka 16. stavka 1. Zakona o hrvatskom državljanstvu propisuje samo jednu od više posebnih osnova za primitak stranaca u hrvatsko državljanstvo po povoljnijim uvjetima, koje osnove izlaze izvan okvira redovite naturalizacije, a ni u kojem slučaju nisu usporedive s osnovama stjecanja hrvatskog državljanstva podrijetlom, kako to u svom prijedlogu pogrešno smatra predlagateljica.
Propis NN 44/2003 • 8. Sukladno svim prethodnim navodima, tvrdnje podnositeljice navedene u prijedlogu za ocjenu suglasnosti s Ustavom članaka 5. i 16. stavka 1. Zakona o hrvatskom državljanstvu koje se svode na tvrdnju da se tim zakonskim odredbama »kroz institut prebivališta sprovodi diskriminacija građana na nacionalnoj i vjerskoj osnovi, a što je direktno suprotno članku 14. stavcima 1. i 2. Ustava Republike Hrvatske« pokazuju se neosnovanima.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 44/2003 • Budući da se iz podneska predlagateljice može zaključiti kako je njihov prijedlog za ocjenu suglasnosti s Ustavom članaka 5. i 16. stavka 1. Zakona o hrvatskom državljanstvu povezan s problemom stjecanja hrvatskog državljanstva državljana bivše SFRJ, Ustavni sud napominje da je uređenje stjecanja odnosno utvrđivanja hrvatskog državljanstva na dan 8. listopada 1991. godine, uslijed raspada bivše SFRJ i stvaranja Republike Hrvatske, podrobno obrazložio u spomenutom rješenju od 24. svibnja 1993. godine, kao i u Odluci, broj: U-I-206/1992, U-I-207/1992, U-I-209/1992, U-I-222/1992 od 8. prosinca 1993. godine (»Narodne novine«, broj 113/1993).
Propis NN 44/2003 • 9. Temeljem odredbe članka 43. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst), odlučeno je kao u izreci rješenja.
Propis NN 44/2003 • Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, dopredsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, u povodu prijedloga za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj dana 12. ožujka 2003. godine, donio je
Propis NN 44/2003 • I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 8. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu (»Narodne novine«, broj 28/92) u dijelu koji se odnosi na stavak 2. članka 24a. Zakona o hrvatskom državljanstvu (»Narodne novine«, broj 53/91).
Propis NN 44/2003 • 1. Predlagatelj Radoš Miletić iz Kastava (u daljnjem tekstu: predlagatelj) podnio je prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe članka 8. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu (»Narodne novine«, broj 28/92).
Propis NN 44/2003 • Člankom 8. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu dopunjen je Zakon o hrvatskom državljanstvu (»Narodne novine«, broj 53/91) novim člankom 24a. Predlagatelj osporava odredbu članka 24a. stavka 2. Zakona.
Propis NN 44/2003 • Budući da se radi o članku 8. zakonske novele iz 1992. godine, kojom je Zakon o hrvatskom državljanstvu iz 1991. godine dopunjen novim člankom 24a., u obrazloženju ovoga rješenja osporena odredba navodit će se pod oznakom članka 24a. Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Propis NN 44/2003 • Obrazlažući stajalište zbog kojega podnosi prijedlog za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe članka 24a. stavka 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, predlagatelj ističe da »odredba članka 24a. stavka 1. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom državljanstvu predstavlja temeljno načelo u smislu kada se smatra da se stječe hrvatsko državljanstvo prirođenjem, pa je propisano da je to danom uručenja rješenja o primitku u hrvatsko državljanstvo. Ova zakonska odredba se u praksi primjenjuje i za slučajeve stjecanja hrvatskog državljanstva čiji uvjeti su propisani u odredbi članka 8. stavka 3. Zakona o hrvatskom državljanstvu.
Propis NN 44/2003 • Dakle, ista zakonska odredba se u praksi primjenjuje i u slučajevima kada se uz zahtjev za prijem u hrvatsko državljanstvo prilaže izjava o odricanju stranog državljanstva«.
Propis NN 44/2003 • Predlagatelj smatra da bi se hrvatsko državljanstvo - koje je stečeno u postupku prirođenja temeljem dane izjave o odricanju stranog državljanstva sukladno članku 8. stavku 3. Zakona o hrvatskom državljanstvu – trebalo stjecati danom davanja te izjave. U tom se slučaju, prema njegovom mišljenju, primjenjuje iznimka od pravila propisana u članku 24a. stavku 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu, a ne opće pravilo propisano u članku 24a. stavku 1. istog Zakona prema kojem se državljanstvo stječe prirođenjem danom uručenja rješenja o primitku u hrvatsko državljanstvo.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 132/07, Broj 151/04, Broj 58/93, Broj 71/06, Broj 94/02, Broj 87/08


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled