PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2009-06-65-1520 NN 65/2009

• 62. Da sažmemo, s ciljem da tužene države budu sposobne pred Sudom odgovarati zbog isključenja zaštite sadržane u članku 6. u vezi s podnositeljevim statusom kao javnog službenika (civil servant), moraju biti ispunjena dva uvjeta. Prvo, država mora u svom nacionalnom pravu izrijekom isključiti pristup sudu za službu (post) ili kategoriju osoblja koja je u pitanju. Drugo, isključenje mora biti opravdano po objektivnim osnovama u interesu države. ... Na tuženoj je vladi da demonstrira, prvo, da podnositelj javni službenik nema pravo na pristup sudu po nacionalnom pravu, i, drugo, da je isključenje prava zajamčenih člankom 6. za javnog službenika opravdano.«


Stranica 2009-06-65-1520 NN 65/2009

• Navedena pravna stajališta Europski sud za ljudska prava ponovio je i u presudi Olujić protiv Hrvatske od 5. veljače 2009. (zahtjev br. 22330/05), u kojoj je iznova istaknuo da se »članak 6. ne primjenjuje samo na slučajeve gdje je domaće pravo izrijekom isključilo pristup sudu za kategorije osoblja o kojima je riječ, a gdje je isključenje opravdano objektivnim interesima države.« (§ 34.)


Stranica 2009-06-65-1520 NN 65/2009

• S tim u vezi, Ustavni sud podsjeća da je – u nedostatku izričite pravne norme koja bi isključivala upravnosudsku zaštitu protiv odluke Hrvatskoga sabora o izboru sudaca Ustavnog suda – rješenjem broj: U-III-1923/2002 od 13. prosinca 2002. prvi put ustanovio nadležnost Upravnog suda za ispitivanje eventualnih povreda ustavnih prava počinjenih odlukom Hrvatskoga sabora o izboru sudaca Ustavnog suda pozivom na članak 66. ZUS-a. Istim je rješenjem na posredan način priznao i aktivnu legitimaciju za podnošenje zahtjeva iz članka 66. ZUS-a osobama koje su sudjelovale kao kandidati u istom postupku izbora za suce Ustavnog suda. Tim je rješenjem Ustavni sud ujedno priznao ustavnoj tužbi, kao sredstvu ustavnopravne zaštite, svojstvo supsidijarnosti u odnosu na odluke Hrvatskoga sabora o izboru sudaca Ustavnog suda. Istovjetno stajalište Ustavni sud je ponovo izrazio u rješenju broj: U-III-2419/2008 od 25. rujna 2008. godine.


Stranica 2009-06-65-1520 NN 65/2009

• U svjetlu takvih okolnosti Ustavni sud u ovom ustavnosudskom postupku nije posebno razmatrao dijelove ustavne tužbe u kojima podnositeljica osporava aktivnu legitimaciju mr. sc. M. J. za podnošenje zahtjeva iz članka 66. ZUS-a Upravnom sudu, jer ona za Ustavni sud nije sporna.


Internet NN 65/2009
• Ustavni sud primjećuje, međutim, da postoje ozbiljni razlozi koji bi mogli potaknuti Ustavni sud na eventualno preispitivanje sadašnjeg pravnog stajališta o prihvatljivosti upravnosudske zaštite protiv odluka najviših državnih tijela o imenovanju državnih dužnosnika, s obzirom da bi ustavna tužba mogla biti dostatno i djelotvorno pravno sredstvo u takvim slučajevima. To proizlazi iz već spomenute presude Europskog suda za ljudska prava u slučaju Olujić protiv Hrvatske, u kojoj je Europski sud iznio stajalište da isključenje sudske zaštite pred redovnim sudovima ne čini pristup sudu apsolutno isključenim »budući da je podnositelj bio ovlašten podnijeti ustavnu tužbu protiv odluke Državnog sudbenog vijeća i Županijskog doma«, te je »sud ispitao meritum tih tužbi. … Po toj osnovi, Sud smatra da okvir nadzora Ustavnog suda u konkretnom slučaju, te njegova ovlast da ukine odluke, ukazuje da je podnositelju osiguran pristup sudu po domaćem pravu, koji zadovoljava Eskelinen test.« (§§ 36. i 37.).

Internet stranice NN 65/2009
• Na potrebu eventualnog preispitivanja sadašnjeg pravnog stajališta Ustavnog suda o osnovanosti upravnosudske zaštite protiv odluka Hrvatskoga sabora o izboru sudaca Ustavnog suda ukazuje i novije mišljenje Venecijanske komisije Vijeća Europe izraženo u povodu novele Zakona o Ustavnom sudu Armenije: »Odluku o povredi postupka imenovanja suca Ustavnog suda (članak 14.7.7) trebao bi donijeti sam Sud, a ne redovni sud (bez sudjelovanja suca o kojem je riječ).« (CDL-AD(2006) 017 Opinion on amendments to the law on the Constitutional Court of Armeni, u: Vademecum on Constitutional Justice, 11. V. 2007. – CDL-JU(2007) 012, str. 9). Ustavni sud pritom podsjeća da dokumente Venecijanske komisije Europski sud za ljudska prava smatra izvorom prava (primjerice, u predmetima Apostol v. Gruzija /28. studenoga 2006./, Oya Ataman v. Turska /5. prosinca 2006./, Georgian Labour Party v. Gruzija /8. srpnja 2008./; Yumak i Sadak protiv Turske – Veliko vijeće /8. srpnja 2008./; Melnychenko v. Ukrajina /19. listopada 2004/; Russian Conservative Party of Entrepreneurs i drugi v. Rusija /11. siječnja 2007./; Sukhovetskyy v. Ukrajina /28. ožujka 2006./; Hirst v. Ujedinjeno Kraljevstvo (br. 2) – Veliko vijeće /6. listopada 2005./, i dr.).

Internet stranice NN 65/2009 • Navedena stajališta Europskog suda za ljudska prava i Venecijanske komisije Vijeća Europe, međutim, nisu primjenjiva u ovom ustavnosudskom postupku. Naime, sve dok se pravno stajalište Ustavnog suda u tom pitanju ne promijeni, odnosno sve dok upravnosudsku zaštitu protiv odluka o izboru, imenovanju ili razrješenju najviših državnih dužnosnika izrijekom ne isključi sam zakonodavac u skladu s navedenim presudama Europskog suda za ljudska prava, stajališta o nadležnosti Upravnog suda za kontrolu odluka najviših tijela državne vlasti o izboru, imenovanju ili razrješenju onih državnih dužnosnika u odnosu na koje je Ustavni sud u svojoj praksi ustanovio upravnosudsku nadležnost, dužni su poštivati svi, pa i sam Ustavni sud.
Internet stranice NN 65/2009 • b) Drugačija je pravna situacija, međutim, kad je riječ o opsegu ovlasti Upravnog suda u postupcima kontrole tih akata. Iako je određeni broj stranaka u postupku provedenom pred Upravnim sudom na temelju članka 66. ZUS-a već podnosio ustavne tužbe protiv presuda Upravnog suda u tim postupcima, podnositeljica ustavne tužbe prva je prigovorila postupanju Upravnog suda koji u tim postupcima poništava »konačne pojedinačne akte protiv kojih nema druge pravne zaštite« zbog povrede »ustavom zajamčenog prava i slobode čovjeka i građanina«.
Internet stranice NN 65/2009 • Ustavni sud je stoga u ovom postupku ispitao je li poništavanje pojedinačnih akata iz članka 66. ZUS-a u postupku pred Upravnim sudom načelno u skladu s načelom vladavine prava, osobito s aspekta jedinstvenosti i pravne konzistentnosti unutarnjeg pravnog poretka.
Internet stranice NN 65/2009 • O zahtjevu za zaštitu ustavom zajamčenog prava i slobode čovjeka i građanina, ako je takva sloboda ili pravo povrijeđeno konačnim pojedinačnim aktom a nije osigurana druga sudska zaštita odlučuje sud nadležan za upravne sporove odgovarajućom primjenom ovoga zakona.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 65/2009 • Članak 66. ZUS-a ne uređuje upravni spor niti se u tom postupku pred Upravnim sudom kontrolira zakonitost upravnih ni bilo kojih drugih konačnih pojedinačnih akata protiv kojih u pravnom poretku Republike Hrvatske nema druge sudske zaštite. Glavno i jedino pitanje u tom postupku jest kontrola pojedinačnih akata s aspekta eventualnih povreda »ustavom zajamčenog prava i slobode čovjeka i građanina«. S obzirom na navedeno, u postupku iz članka 66. ZUS-a pravila tog zakona samo se odgovarajuće primjenjuju.
Informacije NN 65/2009 • Ne ulazeći u razloge koji su doveli do takve situacije, Ustavni sud podsjeća da je kontrola iz članka 66. ZUS-a zadržana i nakon što je u ustavnom poretku Republike Hrvatske Ustavni sud postao nadležan za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda zajamčenih Ustavom putem instituta ustavne tužbe. Upravni sud je u takvim okolnostima dužan primjenjivati članak 66. ZUS-a vodeći računa o temeljnim postulatima pozitivnog ustavnog poretka Republike Hrvatske. Na to ga izrijekom obvezuje i članak 118. stavak 1. Ustava koji propisuje da »sudovi sude na temelju Ustava i zakona«.
Poslovne stranice NN 65/2009 • Konkretno, provodeći postupak iz članka 66. ZUS-a Upravni sud je dužan uvažavati činjenicu da je Ustavni sud od prosinca 1990. godine jedino Ustavom ovlašteno tijelo za ispitivanje eventualnih povreda ustavnih prava u pojedinačnim slučajevima i za ukidanje pojedinačnih akata nadležnih tijela državne i javne vlasti kojima su ta prava povrijeđena.
Pregledi NN 65/2009 • Sukladno navedenom, Upravni sud prekoračuje granice Ustava kad u postupku iz članka 66. ZUS-a u »odgovarajućoj primjeni« tog zakona poništava (anulira) osporene pojedinačne akte, jer anulacijske ovlasti u postupcima zaštite ljudskih prava nema nijedno tijelo u državi, pa ni Ustavni sud.
Besplatno NN 65/2009 • Načelno, dakle, nijedno tijelo u državi nije ovlašteno poništavati odluke Hrvatskoga sabora o izboru sudaca Ustavnog suda, ali ni druge pojedinačne akte iz članka 66. ZUS-a, jer je ustavotvorac u postupcima koji se vode zbog povreda ustavnih prava pojedinačnim aktima iz članka 128. alineje 4. Ustava i članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona ovlast ograničio na ukidanje (kasaciju) tih akata.
Glasnik NN 65/2009 • Zaključno, anulacija pojedinačnih akata iz članka 66. ZUS-a u do sadašnjoj se praksi Upravnog suda provodila neposrednom, a ne odgovarajućom primjenom tog zakona, čime je Upravni sud postupao protivno ustavnom načelu da sudovi sude na temelju zakona, ali i na temelju Ustava.
Propis NN 65/2009 • Odgovor na to pitanje ovisi o utvrđenju pravne naravi odluke Hrvatskoga sabora o izboru sudaca Ustavnog suda.
Propis NN 65/2009 • a) Podnositeljica se u ustavnoj tužbi poziva na ustaljeno stajalište Ustavnog suda o aktima vladanja, ističući da se ustavnosudska kontrola pojedinačnih akata o imenovanju državnih dužnosnika može provoditi samo u dijelu koji se odnosi na postupak i način njihova donošenja (tzv. kontrola formalne ustavnosti).
Propis NN 65/2009 • Ustavni sud je u do sadašnjoj praksi, koju je izgradio na konkretnim slučajevima imenovanja sudaca u postupku pred Državnim sudbenim vijećem sredinom 1990-ih godina, doista polazio od stajališta da takvi pojedinačni akti pripadaju u krug tzv. akata vladanja. U mnogobrojnim je odlukama Ustavni sud do sada utvrđivao da su ti pojedinačni akti pravno vezani samo postupovnim pravilima, pa kao i svi ostali akti vladanja bilo kojeg državnog tijela podliježu ocjeni ustavnosti i zakonitosti samo sa stajališta ustavnosti i zakonitosti postupka i načina donošenja. To svoje stajalište Ustavni sud je izrazio, primjerice, u odlukama U-III-437/1996., U-III-94/1998, U-III-95/1998, U-III-620/1998, U-III-176/1998, U-III-237/1999, U-III-993/1999 i dr.
Propis NN 65/2009 • Ni znanstvenici koji su Ustavnom sudu dostavili svoja stručna mišljenja ne otklanjaju dopustivost sudskog ispitivanja takvih odluka, ali ga većinom ograničavaju na kontrolu postupovnog (proceduralnog) dijela izbora sudaca Ustavnog suda.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 13/02, Broj 126/06, Broj 82/05, Broj 88/92, Broj 11/91, Broj 56/94


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled